Klimatsmartare fastigheter

Senast ändrad: 03 april 2023
Byggnad på SLU campus Ultuna

Hur ska Sveriges lärosäten kunna minska klimatavtrycket av sitt fastighetsbestånd? Det är en av de frågor som en rykande färsk rapport ska ge vägledning till.

Rapporten Lokalers klimatpåverkan är framtagen av en arbetsgrupp som utsetts av SUHF:s expertgrupp för fastighets- och säkerhetsfrågor. Rapporten är en kunskapsöversikt med tydligt framåtriktade rekommendationer om hur Sveriges lärosäten kan minska klimatavtrycket av sitt fastighetsbestånd och hur vi ska kunna fatta kloka beslut om eventuella investeringar i eller utveckling av fastigheter.

Följande ämnen behandlas:

• Klimatkartläggningar och jämförelser vad gäller fastigheters klimatpåverkan: beräkningar av lärosätenas sammanlagda klimatutsläpp.
  • Lokaldelning som faktor i ett effektivt lokalutnyttjande: hinder för delningsekonomiska lösningar och hur dessa kan hanteras.
  • Samhällsekonomiska prismodeller för lokalers klimatpåverkan: Klimatkompensation och internpris som styrmedel vid investeringsbeslut i en hållbar riktning.
  • Pågående och genomförda återbruksprojekt (i projekt, inredning mm) med inslag av CO2-beräkningar. Vilka krav ställs på återbruk?
  • Hållbara hyresvillkor – metoder för att mäta eller avtala om hållbarhetsparametrar i hyresavtalsvillkor.

Klicka på bilden nedan för att läsa rapporten.

Fakta:

SUHF:s expertgrupp för fastighets- och säkerhetsfrågor består av
Lars Alberius (SUHF)
Anna Berglund (KTH)
Maria Fornstedt (Uppsala universitet)
Karolina Kjellberg (Länsstyrelsen Uppsala)
Peter Liljenstolpe (Mälardalens universitet)
Richard Olsson (Umeå universitet)
Lena Söderlundh (Stockholms universitet)