10 feb

Elever hjälper forskare – lärarkväll om medborgarforskning

evenemang |
Barn plockar svamp.

Hur mycket radioaktivt cesium finns det i svensk svamp? Vilka insekter lever på ekar? Det är exempel på frågor som skolelever har hjälpt forskare på SLU och Uppsala universitet att svara på. Under den här digitala lärarkvällen får du veta vad forskare och lärare tyckte om samarbetet. Vi presenterar också några aktuella projekt som dina elever kan vara med på.

Vetenskapsfestivalen SciFest har bjudit in lärare och forskare som presenterar sina erfarenheter av medborgarforskning riktad till skolor.

I projektet Strålande jord plockade elever svamp för mätning av cesium. Målet var att följa upp kärnkraftsolyckan i Tjernobyl. Forskarna på Uppsala universitet och SLU presenterade resultatet som ett svampmackeindex – hur många svampmackor kan man äta i olika delar av landet utan att riskera sin hälsa?

Forskaren Matthias Lantz och läraren Ann-Sofi Arnström

Insekterna på ekarna var en del av höstförsöket. Tusentals skolelever skickade in ekblad i paket till forskare som analyserade dem i jakt på insektslivet. De hjälpte forskare på SLU att förstå hur klimatförändringen påverkar hösten och den biologiska mångfald som finns på ekar.

Forskaren Adam Ekholm och en lärare (namn kommer)

Vill du och dina elever delta i ett medborgarforskningsprojekt? Vi tipsar om aktuella projekt.

Eftersom det är digitalt kan alla lärare i hela Sverige vara med. Vi riktar oss till alla lärare oberoende av vilket stadium du undervisar på.

karl.lunden@slu.se, 018-67 32 13