"Inget land utan majs"

Publicerad: 18 december 2017

Sin maiz no hay pais, inget land utan majs, är ett gammalt ordspråk i Mexiko. Eftersom majsen är en så central gröda är det viktigt att skydda den mot växtsjukdomar och skadedjur. John Larsen från National Autonomous University i Mexiko höll ett seminarium i CBC:s seminariserie om växtbiotiska interaktioner i majsekosystem.

– Om det finns en öppen plats i en stad i Mexiko kommer någon garanterat att odla majs på den. Majs är verkligen Mexikos basmat, säger John Larsen.

John, som vanligtvis arbetar på National Autonomous University of Mexico, är just nu gästforskare på Plant and Environmental Science Department vid Köpenhamns universitet i Danmark.

Under seminariet berättade John om tre exempel på biologisk bekämpning i majs som involverade interaktioner med mykorrhizasvapar, skadedjur som skalbaggslarver och "Fall armyworm" (Spodoptera frugiperda) och naturliga fiender som Trichodermasvampar.

– Multitrophic interactions are complex with both direct and indirect plant mediated effects. This must be considered when developing biocontrol strategies in maize fields, concluded John.

- Multitrofa interaktioner är komplexa, med både direkta och indirekta effekter som förmedlas av växten. Det här måste vi ta hänsyn till när vi utvecklar biologiska bekämpningsstrategier i majsfält, avslutade John.

Se hela seminariet på CBC:s Facebook-sida.

sebastian.hakansson@slu.se, 018-673204, 0761313536