Matologi är tillbaka!

Publicerad: 16 februari 2018
Matologi

För fjärde året i rad är Matologi tillbaka, nu med SLU Future Food som arrangör. Den 25 augusti 2018 blir Norra Latins skolgård i Stockholm åter scen för ett heldagsevent om om mat, hälsa och miljö. Årets tema är Mitt hållbara matval - för att du som konsument ska kunna göra kloka matval utifrån vilka frågor som är prioriterade för just dig. Redan nu finns chans att ansöka om att vara del av denna kunskapsfestival.

Det ökande intresset kring mat, råvaror och miljö gav SLU idén till Matologi – en kanal där Sveriges lantbruksuniversitet sprider kunskap för att människor ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring mat, hur vi kan använda vår världs resurser på ett hållbart sätt och hur mat, hälsa och miljö hänger samman.

Vad händer på Matologi?

På Matologi-eventet, som i år går av stapeln den 25 augusti 2018 på Norra Latins skolgård i Stockholm, kan man möta forskare från SLU, matskribenter, kockar, representanter från hela livsmedelskedjan och många aktörer kopplade till mat, hälsa och forskning. Besökarna får ta del av samtal om bland annat framtidens mat, svinn, klimat och hållbar produktion av livsmedel.

Med fler representanter från hela livsmedelskedjan, offentliga aktörer, personer och företag kopplade till mat, hälsa och forskning kommer årets Matologi på ett mer heltäckande sätt kunna upprätthålla grundtanken med Matologi: att sprida kunskap för att människor ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring livsmedel de väljer och hur vi kan använda vår världs resurser på ett hållbart sätt.

Vill ni vara en del av Matologi?

Arbetar ditt företag med exempelvis primärproduktion eller livsmedelsförädling? Verkar ni inom restaurangbranschen, med dagligvaruhandel, är ni en intresseorganisation eller en offentlig aktör på mat- och klimatområdet? Nu finns det möjlighet att ansöka om att vara en del av Matologi 2018.

Foodtech

Vi söker också innovativa foodtechbolag, kanske är ni en start-up som utmanar den traditionella livsmedelskedjan? På Matologi blir det en särskild Foodtechmarknad i samarbete med Green Innovation Park vid SLU.

Farmers Market

Är du producent av närodlade råvaror eller andra livsmedel och produkter kopplade till Matologis område och tror att du och ditt företag skulle passa in på Farmers Market vill vi också gärna höra av dig.

Vi behöver en bra blandning av aktörer, produkter och tjänster. Vi kommer att välja samarbetsparter och deltagare för att skapa mångfald på Matologi gällande produkttyper, primärproduktion, koncept, bransch, storlek på företag, kultur och ursprung. Viktigt är förstås att ni precis som vi jobbar för ett hållbart livsmedelssystem. Titta gärna in på webben www.matologi.nu och hör av dig till matologi@slu.se om du vill veta mer!