Träff med nätverket för landsbygdsutvecklare

Publicerad: 23 oktober 2023
Tre personer står utanför en butik med texten Mötesplats Stöcke, foto.

I början av oktober arrangerade Uppdrag landsbygd tillsammans med Umeå kommun en träff för nätverket för landsbygdsutvecklare.

Nätverket för landsbygdsutvecklare samordnas av oss på uppdrag landsbygd och är till för att anställda inom offentlig sektor som arbetar med landsbygdsfrågor ska ha möjlighet att utbyta kunskap och erfarenheter och ha ett forum att stöta och blöta sina utmaningar. Under träffen i Umeå fick vi dyka djupare i frågor om hur kommuner kan arbeta med landsbygdsstrategierna, potentiella projektidéer och möjligheter till bättre samverkan.

Första dagen bjöd på många spännande möten och intressanta presentationer från landsbygder i Umeåregionen– både svårknäckta nötter och goda exempel. Vi tackar Veronica Strandh från Umeå Universitet för en spännande föreläsning om beredskap på landsbygder och alla som deltog och gjorde träffen med oss. Ett särskilt tack också till Umeå Kommun för det fina värdskapet.

Dag två for vi på gemensamt studiebesök och lunch på imponerande ”Mötesplats Stöcke” – en kombinerad idrotts- och mötesplats vars utformning är tänkt att mana till spontan rörelse hos barn och uppmuntra till möten för både stora och små. Bygget av komplexet som har restaurang, gym, mötesrum, en fullstor idrottshall m.m har byggts och drivs med civila krafter för att lösa lokala utmaningar och svara på behovet om en gemensam mötesplats.