Nyheter, evenemang, press

Senast ändrad: 18 mars 2024

Evenemang presenteras kontinuerligt på museets Facebooksida - Veterinärmuseet i Skara.

Veterinärmuseets Facebooksida.

Utställning KRYP

Grafiska tryck av Lars-Erik Hedendahl visas i Veterinärmuseets café.

30 mars till 30 augusti. Vernissage lördag 30 mars klockan 12.00 - 16.00.

KRYP Lars-Erik Hedendahl.pdf

”Jag som gjort bilderna i linoleumsnitt heter Lars-Erik Hedendahl och är uppvuxen i Lidköping men sedan länge bosatt i Stockholm. Jag arbetar som teaterscenograf, utställningsformgivare och inredare. Dessutom har jag arbetat med grafiska bilder sedan 80-talet. Under de senaste åren har det varit skalbaggar och andra små kryp som har varit ett tema som jag har skurit ut I linoleumplattor och sedan tryckt i flera färger.”

Påskaktiviteter

26 mars: Vårgrodden. Ett växtrally där du får hjälp att odla ärtor hemma. När du går banan mellan Västergötlands museum och Veterinärmuseet skall du hitta bokstäver som bildar ett hemligt ord. Lyckas du klura ut det hemliga ordet kan du tävla om ett fint pris!

Vårgrodd - Affisch.pdf

Anmälan: https://vastergotlandsmuseum.se/.../pasklovsaktiviteter.../

Aktiviteten är ett samarrangemang mellan VGM, VHM och Medborgarskolan.

27 och 28 mars: Påskpyssel. Klockan 12.00 -16.00 arrangerar Veterinärmuseet påskpyssel. Gör vackra vårblommor i papper till påskriset. Aktiviteten är för både vuxna och barn.

Påskpyssel 2024.pdf

Basutställningar mm

Museiresan – på arbetslivsmuseer

Museiresan är en del i projektet Barn- och familjeaktiviteter på arbetslivsmuseer. I projektet ingår en grupp på nio mycket olika arbetslivsmuseer runt om i Västra Götaland som alla vill satsa på att locka målgruppen barnfamiljer till sina museer. Museiresan sker årligen på sommaren och förhoppningen är att få fler barnfamiljer att besöka museerna. Veterinärmuseet är ett av museerna som deltar. Museiresan

Djurens skydd och välfärd - basutställning på Veterinärmuseet

Från och med den 11 juni 2021 finns en utställning i stora salen på Veterinärmuseet.

Lär mer om djur och människa, lyssna till höjda röster för bättre djurhållning och veterinärkåren som larmar. Den första djurskyddsförordningen presenteras liksom forskning om djurhälsa och djurskydd. Etologi-animal machines, djurskydd blir lag, Lex Lindgren, skillnaden på slakt och avlivning samt vilda djur, djurparksdjur och cirkusdjur är andra ämnen som presenteras i montrarna.

Barn hittar också en alldeles egen läshörna.

Jubileum

Veterinärmuseets stiftelse firade 40 år under två soliga dagar i september 2019. Programmet bestod av semiarier om djurskydd och betydelsen av interaktioner mellan människor och djur.

Hästar och hundar fanns på plats, det var ponnyridning och ponnykörning. Brukshundsklubben visade brukslydnad och Svenska Terapihundskolan beskrev hur hundar arbetar inom vården. Forskare visade och berättade om inlärning hos djur.

Det var också en pedagogisk verkstad - barn tog med sina gosedjur och lät veterinären bota dem.

Till programmet.

Broschyr över dagen.

Om Peter Hernquist

Peter Hernquist - den svenska veterinärmedicinens fader föddes 1726, son till rusthållaren på Hallagården i Härlunda Gunnar Jonsson och dennes hustru Christina Andersdotter. Peter Hernquist hette egentligen Pehr Gunnarsson men tog sig under gymnasietiden namnet Hernquist efter sin hemförsamling Härlunda. Om han någonsin kallats eller kallat sig för Pehr vet man inte då han i alla funna namnteckningar använt sig av namnet Peter, Petrus eller Pièrre (under tiden i Frankrike). Läs fortsättningen här.

Sveriges första veterinärskola

En film där intendenten Göran (Jins) Jönsson berättar om Sveriges första veterinärskola hittar du i SLU:s personaltidning Resurs.

Direktlänk till filmen.