Hållbara produktionssystem i ett globalt perspektiv
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1396-30226 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1396
Läsåret 2022/2023
Hållbara produktionssystem i ett globalt perspektiv (BI1396-30270)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Hållbara produktionssystem i ett globalt perspektiv (BI1396-30143)
2022-01-17 - 2022-03-23
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1396 Hållbara produktionssystem i ett globalt perspektiv, 15,0 Hp
Sustainable Production Systems in a Global PerspectiveÄmnen
Lantbruksvetenskap Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Exkursion | 1,0 | 0007 |
Jämför regioner - grupparbete | 2,0 | 0102 |
Lässeminar Living Planet - individuell arbete | 1,0 | 0103 |
Lässeminar Planetary boundaries - individuell arbe | 1,0 | 0104 |
Produktionssystem - grupparbete | 2,0 | 0105 |
E-fallstudie - grupparbete | 3,0 | 0106 |
Individuell uppsats | 5,0 | 0108 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i lantbruksvetenskap, trädgårdsvetenskap eller biologi.Mål
Kursen har som syfte att utbilda och förbereda studenter för att jobba med hållbar utveckling av produktionssystem och att styrka studenternas kompetens inom systemtänkande, kritisk tänkande, utformning och evaluering av framtidsscenarier samt beslutsfattning i samråd med andra.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• beskriva förutsättningar och villkor för produktion av livsmedel och bioenergi i olika länder.
• beskriva den aktuella situationen för produktion av livsmedel och bioenergi i olika länder
• värdera hur landskap och urbana miljöer påverkar, möjliggör och utvecklar produktion i både stor och liten skala globalt
• förklara och resonera kring hållbarhet i produktionssystem och försörjning av livsmedel och bioenergi
• jämföra och värdera olika länders förutsättningar och konkurrensförmåga för en biobaserad ekonomi
• bedöma internationella marknaden för olika produkter från jordbruks- och trädgårdssektorn.
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras kring biologiska/ekologiska, miljömässiga, klimatmässiga, tekniska, ekonomiska, politiska och sociala förutsättningar för globalt hållbar (socialt, ekologiskt, ekonomiskt) produktion av livsmedel och bioenergi. Även företagande och handel med varor och tjänster behandlas. Kursen innefattar:
• Biologiska, tekniska och ekonomiska förutsättningar för jordbruksproduktion i olika delar av världen
• Viktigaste kännetecknande faktorer inom produktionssystem i olika delar av världen
• Genomgång av den aktuella situationen för jordbruket och jordbrukarna i olika delar av världen
• Globala klimat och miljöeffekter, t.ex. vattenhushållning, växthusgaser och erosion
• Internationell jordbruks- och hortikulturell politik och handel
• Livsmedelskonsumtion i olika länder ur ett hållbarhetsperspektiv
Kursen består av föreläsningar/diskussioner, fallstudier i grupp och projektarbeten. Kursintroduktionen, introduktionen och redovisningen av grupp- och individuella projektarbeten, samt lässeminarier, forskningspresentationsdagen och eventuella exkursioner är obligatoriska moment.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och muntliga redovisningar av fallstudier och projektarbeten samt närvaro vid obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature BI1396 Sustainable production systems in a global perspective
Literature marked with * will be available on the course web pages (Canvas)
Compulsory literature
Books
Martiin, C., 2013. The world of agricultural economics: an introduction. Routledge textbooks in environmental and agricultural economics, 8. London: Routledge.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=1170349
Reading instructions:
Background knowledge (chapters 1, 2, 10, 11, 12, 20 and 21)
Mechanization lecture (chapters 3, 5, 17 and 18)
Production chain assignment (chapters 4, 13-16)
Comparing regions assignment (chapters 6-9)
Farm e-case assignment (chapters 17-19)
Individual assignment (chapter 19)
Morse, S., 2010. Sustainability. A biological perspective. Cambridge: Cambridge University press.
http://site.ebrary.com/lib/slub/docDetail.action?docID=10399273
Reading instructions: Read chapter 5.
Articles, reports
Cordell, D., Drangert, J.-O. and White, S., 2009. The story of phosphorus: Global food security and food for thought. Global Environmental Change 19: 292–305. *
https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2008.10.009
FAO, 2013. *SAFA Guidelines, *Sustainability Assessment of Food and Agriculture systems. Version3.0. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations. https://www.fao.org/family-farming/detail/en/c/284657/
FAO, 2014. Sustainability pathways, 12 issue fact sheets. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations. http://www.fao.org/nr/sustainability/fact-sheets/en/
* FAO, 2009. High-level expert forum – how to feed the world in 2050. Food and agriculture organization, Rome.
* FAO, 2010. “Climate-Smart” Agriculture. Policies, Practices and Financing for Food Security, Adaptation and Mitigation. Food and agriculture organization, Rome.
* Foley, J.A. et al, 2011. Solutions for a cultivated planet. Nature 478, 337-342. https://www.nature.com/articles/nature10452
* Rockström J. et al, 2009. A safe operating space for humanity. Nature 461: 472-475 ( 4 pages) https://www.nature.com/articles/461472a
* Steffen W. et al, 2015. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347: 736-+. https://science.sciencemag.org/content/347/6223/1259855
* Lalasz, B. 2013. Debate: What good are planetary boundaries?, Cool Green Science https://blog.nature.org/science/2013/03/25/debate-what-good-are-planetary-boundaries/
* Ryschawy, J. et al, 2012. Mixed crop-livestock systems: an economic and environmental-friendly way of farming? animal 6, 1722-1730. (9 pages) https://doi.org/10.1017/s1751731112000675
* Woods J. et al, 2010. Energy and the food system. Philosophical transactions of the Royal Society 365, 2991-3006. (16 pages) https://doi.org/10.1098/rstb.2010.0172
* World Bank, 2010. Farm mechanization: a new challenge for agriculture in low and middle income countries of Europe and Central Asia. Regional review. The world bank organization, Washington D.C. (86 pages)
WWF, 2020. Living Planet Report 2020. Bending the curve of biodiversity loss. WWF, Gland, Switzerland (Chapter 1 and 2, page 1 – 73). https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/09/lpr20_full-report_pages.pdf
* Öborn, I. et al, 2011. Future Agriculture – five scenarios for 2050. Conditions for agriculture and land use. Report. Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala. (30 pages) https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/futurefood/publikationer/framtidens-lantbruk/five-scenarios-for-2050--conditions-for-agriculture-and-land-use/
FAO, International Panel of Experts on Sustainable Food Systems (IPES-Food), From uniformity to diversity, A paradigm shift from industrial agriculture to diversified agroecological systems. IPES Food, 2016, http://www.ipes-food.org/_img/upload/files/UniformityToDiversity_FULL.pdf
Shifting diets. Toward a sustainable food future. Lipinski et al. 2016 https://ebrary.ifpri.org/utils/getfile/collection/p15738coll2/id/130216/filename/130427.pdf FAO, 2017. Guidelines for environmental quantification of nutrient flows and impact assessment in livestock supply chains. Draft for public review. Livestock Environmental 12 Assessment and Performance (LEAP) Partnership. FAO, Rome, Italy.