Ledarskap och hållbarhet
Kursen bygger på tematiska föreläsningar, samt obligatoriska grupp- och projektarbeten.
Kursen diskuterar olika perspektiv på ledarskap i små och stora företag, exempelvis strategi, kommunikation, struktur, kultur, resurser och entreprenörskap.
Information från kursledaren
Course introduction in Zoom 2 November
Hi! The course introduction will take place in Zoom. Use this link to log in: https://slu-se.zoom.us/j/68065283496 See you Monday! Erik, Johan, Josefina and Hina
2020-10-08
Welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences
Here you find important information that will be useful before arriving to Sweden and while you are a student. https://student.slu.se/en/studies/new-student/check-list/ • You need to have a student account in order to access Ladok Student at SLU and to sign up for exams. • You must be admitted and registered to attend the course. Unregistered students may NOT stay on the premises, for reasons of insurance. • You have to register yourself via Ladok Student. The self-registration is open 5 workdays before the start of the course and 3 days after. If you have been admitted to the course with conditions, you cannot register online and must contact the course leader who decides if you can still register. Only registered students can participate in the course and have access to, for example, Canvas. • If you want to receive text messages with updates for the course, for example in case of cancelled lectures or room changes, please check that the correct mobile number is in Ladok Student. • During the second week of the course there will be a mandatory control of attendance. If you don´t participate in the control you risk losing your place on the course. • If you need special support, please inform the course leader at the start of the course, so that special arrangements can be made for example at the examination. Certificates from Nais shall be displayed every time. https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/ • If you cancel the course, you should immediately notify the course leader via email, who in turn informs the educational administration to register a course break in Ladok. • You are automatically registered for the ordinary exams in Ladok Student. You can find your anonymous code in Ladok Student. Please note that you still have to register yourself for the re-exam in Ladok Student. This applies only to exams and re-exams within the department of economics. • For corrected exams – contact ekon-adm@slu.se If you have any questions, please contact the administration by emailing ekon-adm@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0421-20115 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0421
Läsåret 2023/2024
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20167)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20089)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20076)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20137)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20036)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20025)
2016-10-31 - 2017-01-15
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0421 Ledarskap och hållbarhet, 15,0 Hp
Leadership and sustainabilityÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Individuell uppsats | 7,5 | 0302 |
Gruppuppgifter | 7,5 | 0303 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande: 180 hp, varav 90 hp i företagsekonomi.Engelska 6
Mål
Kursens syfte är att diskutera olika ledarskapsperspektiv i små och stora företag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Karaktärisera ledarskapsprocesser i teori och praktik.
Problematisera olika teoretiska ledarskapsperspektiv och dess konsekvenser.
Använda alternativa perspektiv på ledarskap.
Innehåll
Kursen bygger på tematiska föreläsningar, samt obligatoriska grupp- och projektarbeten.
Kursen diskuterar olika perspektiv på ledarskap i små och stora företag, exempelvis strategi, kommunikation, struktur, kultur, resurser och entreprenörskap.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Sustainable development and leadership Kommentar: Kuhlman, T. and Farrington, J. (2010). What is Sustainability? Sustainability, 2: 3436-3448;
Hopwood, B., Mellor, M. and O’Brien, G. (2005). Sustainable Development: Mapping Different
Approaches. Sustainable Development, 13: 38–52;
Solow, R. M. (1991). Sustainability: an economist’s perspective. Paper presented at the Eighteen J.
Seward Johnson Lecture in the Marine Policy Center, Woods Hole Oceanographic Institution, at Woods Hole, Massachusetts, on June 14, 1991.
- Leadership and critical thinking I Kommentar: Alvesson, M., 2003. Critical organization theory, (Eds), Czarniawska, B. and Sevón, G., The Northern Light
– Organization theory in Scandinavia, Malmö, Liber, 151-174.;
Alvesson, M., Spicer, A., 2012. Critical leadership studies: the case for critical performativity, Human
Relations, 65(3): 367-390.;
Alvesson, M., Spicer, A., 2012. A stupidity-based theory of organizations, Journal of Management
Studies, 49(7): 1194-1220.;
Parker, M., Thomas, R., 2011. What is a critical journal?, Organization, 18(4): 419-427.
- Leadership in practice I Kommentar: Aronson, E. (2001), Integrating Leadership Styles and Ethical Perspectives. Canadian Journal of
Administrative Sciences / Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 18: 244-256. doi:10.1111/j.1936-4490.2001.tb00260.x; Sims, H.P., Faraj, S., Yun, S., 2009. When should a leader be directive or empowering? How to develop
your own situational theory of leadership. Business Horizons, 52(2), pp.149–158.
- Leadership in practice II Kommentar: Metcalf, L., Benn, S., 2013. Leadership for Sustainability: An Evolution of Leadership Ability. Journal of
Business Ethics, 112(3), pp.369–384.;
Caldwell, C., Bischoff, S., Karri, J., 2002. The Four Umpires: A Paradigm for Ethical Leadership. Journal
of Business Ethics, 36(1), pp.153–163.
- Green HRM Kommentar: Haddock-Millar, J., Sanyal, C. and Müller-Camen, M., 2016. Green human resource management: a
comparative qualitative case study of a United States multinational corporation. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), pp.192-211.;
Mandip, G., 2012 Green HRM: People management commitment to environmental sustainability.
Research Journal of Recent Sciences, ISSN, 2277, p.2502.
- Views on CSR Kommentar: Carroll A.B., 1999. Corporate social responsibility. Business and Society 38(3): 268–295.;
Jamali, D. and Mirshak, R., 2007. Corporate social responsibility (CSR): Theory and practice in a
developing country context. Journal of business ethics, 72(3), pp.243-262.;
Kokko, S., Lukkarinen, J. and Mark-Herbert, C., 2014. Public-private partnerships and social performance
in the forest industry, Social Business 4(1): 15-31. Doi: https://doi.org/10.1362/204440814X13948909253730
- Leadership and critical thinking II Kommentar: TBA
- Bridging sustainable development and leadership Kommentar: TBA