Studio - Stadens offentliga rum
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0159-40070 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0159
Läsåret 2023/2024
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40070)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40033)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40059)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2019/2020
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-40023)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30058)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30063)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30113)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30237)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30092)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30098)
2014-01-20 - 2014-03-30
Läsåret 2012/2013
Studio - Stadens offentliga rum (LK0159-30138)
2013-01-21 - 2013-03-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0159 Studio - Stadens offentliga rum, 15,0 Hp
Studio - Urban SpacesÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0301 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i landskapsarkitektur och/eller landskapsplanering inklusive kunskaper i stadsbyggnadshistoria och stadsplanering.Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
med handledning utforma ett gestaltningsförslag för en offentlig plats i stadsmiljö,
välja lämplig analysmetod och genomföra en analys av en stadsmiljö med avseende på struktur, funktion samt upplevelse,
kritiskt granska kommunens planer och riktlinjer angående övningsområdets framtida utveckling,
redovisa en anläggnings tänkta utveckling över tiden, med särskild vikt på växtdynamik,
analysera gestaltnings förslag utifrån estetiska, sociala och ekologiska aspekter,
muntligt och visuellt presentera sitt gestaltningsförslag så att problemställning och koncept tydligt framgår,
reflektera över skötsel- och underhållsaspekter
Innehåll
Kursen inleds med att studenterna i grupp väljer lämplig/lämpliga analysmetod/er med vars hjälp en stad/stadsdel analyseras utifrån rumslig, ekologisk och historisk struktur, social och trafikmässig funktion samt utifrån upplevelseaspekter. Analysen utmynnar i rekommendationer/riktlinjer för områdets framtida utveckling. Studenten formulerar sedan individuellt ett program som underlag för hur en offentlig plats (torg, gata, park) ska organiseras och gestaltas. Därefter vidtar arbetet med att gestalta platsen. Gestaltningsarbetet skall även följa vissa givna programpunkter (beställarkrav) vilket innebär att förslaget kommer att behandla såväl sociala, ekologiska och estetiska frågor som skötsel- och underhållsaspekter. Genom timskisser och inspirationsföreläsningar stimuleras studenternas arbete med att utforma gestaltningsförslaget. Handledning på ritsal är ett viktigt stöd i individens egen utveckling. Stor vikt läggs vid att träna studentens förmåga att sammanfoga många olika intressen och aspekter till en gestaltningsmässig helhet. Konsekvenser för skötsel och kostnader för anläggning och drift diskuteras. En anläggnings tänkta utveckling över tiden är en aspekt som bearbetas i ett moment av kursen. Möjligheterna för förvaltare och brukare att påverka en anläggnings utveckling över tiden diskuteras.
Studenten skall muntligen redogöra för skissarbetets utveckling och därmed för sambandet mellan platsanalysen och gestaltningsförslaget. Uppmärksamhet ägnas också åt skissen som ett sätt att kommunicera.
Gestaltningsförslaget ska redovisas så att förslagsställarens grundidé framgår av den valda presentationstekniken och layouten. I kursen ingår undervisning och träning i att använda digitala presentationstekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetsträning.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Obligatorisk litteratur [Obligatorisk litteratur] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LK0159/40070.2021/Obligatorisk.litteratur.LK0159.2021.pdf)