Gestaltning genom förvaltning
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2023-10-23 och 2023-11-13
Andra kursvärderingar för LK0392
Läsåret 2022/2023
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10030)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Gestaltning genom förvaltning (LK0392-10120)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0392 Gestaltning genom förvaltning, 15,0 Hp
Design through practice and managementÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur, samt grundläggande kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå samt Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om det ömsesidiga förhållandet mellan gestaltning och förvaltning av anlagda landskap i olika skalor.Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- beskriva vanliga moment och utrustning i utemiljöförvaltning
- definiera och beskriva olika värden i anlagda utemiljöer, och hur dessa värden kan påverka utformning av skötselplaner och upphandling
- översiktligt redogöra för relevanta restaureringsprinciper och värderingsmetoder för gestaltade utemiljöer med kulturhistoriska värden
Färdighet och förmåga
- framställa skötsel- och förvaltningsplaner för att bibehålla och vidareutveckla utemiljön som livsmiljö
- utvärdera utemiljöprojekt och vårdprogram (eller motsvarande) ur ett gestaltningsinriktat förvaltningsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över betydelsen av samverkan och samsyn över professionsgränser, och hur detta både kan främja en ändamålsenlig gestaltning och hållbar utemiljöförvaltning, samt på vilka sätt detta kan leda till en god bebyggd miljö
- diskutera olika modeller för förvaltning av anlagda utemiljöer.
Innehåll
Under kursen varvas föreläsningar med obligatoriska moment (seminarier, exkursioner, studieresa, övningar och fältarbete utomhus). I kursen deltar experter från myndigheter, universitet och yrkeslivet utanför akademin för att dela med sig av sina erfarenheter.Arbetet koncentreras främst till följande områden:
- Studier av riktade skötsel- och underhållsinsatser och hur dessa kan leda till nya kvaliteter eller vidareutveckla befintliga kvaliteter.
- Förutsättningar för hur gestaltningsinriktad landskapsförvaltning kan bidra till ökad biologisk mångfald, klimatanpassning och andra ekosystemtjänster, samt för att säkerställa ändamålsenliga förutsättningar för rekreation, urbant friluftsliv, lek och lärande.
- Generella perspektiv på rollfördelning och samverkansmöjligheter mellan olika professioner med ansvar för gestaltning och förvaltning av anlagda utemiljöer (däribland beställare, konsulter, landskapsarkitekter, landskapsingenjörer, mark- och skötselentreprenörer).
- Principer och praktiska exempel på offentliga och privata förvaltningsmodeller (organisation, strategisk planering och löpande verksamhet) samt GIS som verktyg för att framställa skötselåtgärdskartor och motsvarande handlingar.
- Olika metoder för att arbeta med växtmaterial, markvård och dynamiska växtsamhällen inom ramen för strategisk planering, projektering, anläggning, drift och organisationsutveckling.
- Konkreta exempel på anlagda landskap med historiska förtecken för att ge perspektiv på vård och utveckling av såväl lagskyddade som icke lagskyddade gröna utemiljöer.
- Tillämpning av restaureringspraxis med utgångspunkt i svenska och internationella regler och riktlinjer, vilka används för att diskutera relevanta restaureringsprinciper och värderingsmetoder för att ta kulturhistorisk hänsyn.
- Fältarbete där deltagarna handgripligen, med hjälp av riktade skötselåtgärder, förändrar karaktär (funktion, upplevelsevärden, ekosystemtjänster) på ett befintligt grönområde.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända övningsuppgifter och muntliga presentationer, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment (seminarier, exkursioner, fältarbete).- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Stad och Land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur:
Dee, Catherine (2012). To design Landscape. Art, Nature & Utility. Routledge. Tillgänglig: https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/reader.action?docID=987950 Observera att boken finns att låna som e-bok via SLU Biblioteket.
EMF Landscape Architecture (2020). Girona’s shores. Girona/Catalonia/Spain: ps paisea #6, ISSN 2659-9724. Läsanvisning: Sid. 7-11. Tillgänglig på Canvas.
Flinck, Maria, (2021): Historiska trädgårdar. Att bevara ett föränderligt kulturarv. Carlssons förlag. Boken finns även som talbok och går att ladda ned för personer med läsnedsättning enligt § 17 Upphovsrättslagen (sök på Libris.se). Läsanvisning: Kap. 1-4, 7-8.
Jansson, Märit & Randrup, Thomas B. (eds) (2020): Urban Open Space Governance and Management. Routledge. Läsanvisning: Sid 2-29.
Persson, Bengt (1998). Skötselmanual 98. Gröna Fakta 8/1998. Alnarp: SLU/Movium.
Persson, Bengt, Kristoffersson, Anders och Fors, Hanna (2009). Skötselmanual för bostadsgårdar. Gröna Fakta 4/2009. Alnarp: SLU/Movium.
Persson, Bengt, Kristoffersson, Anders, Fors, Hanna och Lindgren, Therese (2009). Handledning till skötselmanual för bostadsgårdar. SLU Landskapsförvaltning och SABO. Tillgänglig på Canvas. Läsanvisning: Sid 4-17, 26-32.
Randrup, Thomas & Östberg, Johan (2017). Hållbar grönyteskötsel. SLU/Inst f landskapsarkitektur, planering och förvaltning. Rapport 2017:6. Tillgänglig: På Canvas. Läsanvisning: Sid 7-14, 20-32.
Säljö, Roger (2014). Lärande i praktiken; Ett sociokulturellt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Läsanvisning: meddelas vid kursstart.
Waern, K. (2022). "En praktikers bekännelser". Bulletin för trädgårdshistorisk forskning, nr 35. Tillgänglig: https://www.gardenhistoryforum.org/bulletin/ [2023-06-21]
Obligatorisk litteratur inför exkursioner (med reservation för korrigeringar):
Östberg, J., Sandberg, K. och Blomquist, E. (2023). Fria eller fälla 2.0. Movium Fakta nr 1/2023. Tillgänglig via Moviums hemsida. Obs!: Fulltextversion av Riksantikvarieämbetets rapport ”Fria eller fälla 2.0” (2017) finns tillgänglig via* https://www.raa.se/kulturarv/landskap/fria-eller-falla/
Svenska Bostäder (2022). SB Byggtekniska regler bostadsgårdar. Tillgänglig på Canvas.
Svenska Bostäder (2022). SB Standard yttre miljö Bilaga 1: Gestaltning och utrustning, Bilaga 2: Växtanvändning, Bilaga 3: Garantiskötsel, och Bilaga 4: Armatur. Tillgängliga på Canvas.
SLU (2018). Flytt av stora träd. Utbildningsmaterial och filmer. Institutionen för stad och land. Tillgängligt: https://www.slu.se/flytta-stora-trad
Laine, Christian (2004). "Rosendal: historien om en kunglig lustpark". Lustgården 2004(84), s. 61-72. Tillgänglig: https://cloud.program-support.se/s/67LWbySz0MN8LC2?page=62#pdfviewer
Länsstyrelsen i Stockholms län (2012). Vård- och underhållsplan för Kungliga nationalstadsparken. Rapport 2012:33. Läsanvisning: Sid 140-147. Tillgänglig: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6ae610001636c9c68e548f57/1530603354021/Rapport%202012-33%20V%C3%A5rd-%20och%20utvecklingsplan%20f%C3%B6r%20Kungliga%20nationalstadsparken.pdf [2021-08-24].
Stockholms stad (2015). Norr Mälarstrand. Program för upprustning. Stockholm. Läsanvisning: programmet inklusive Bilaga 1 Kulturhistoria - Parkens utveckling – Dagens situation, och Bilaga 2 Vegetationsinventering. Tillgängliga på Canvas.
Sundström, Emma (2004). “The Restoration of Norr Mälarstrand: a linear Park of the Stockholm School”. In: *Journal of the Garden History Society.*Sweden. Vol 32:2, s. 272-278. På Canvas.