Studioprojekt - Komposition, materialitet och gestaltningens praktik
The course is an intimate study of design where compositions of different materials in form, colour, texture and other characteristics comprise the medium. The design exercises are characterised by high complexity in interface situations between the functions, forms, ages and expressions of different materials. In the composition exercises, both built materials and vegetation are used, where the properties of the respective materials and their immediate impact and respective dynamics over time are exploited. The student will prepare design proposals where the expression and interaction of different materials are the main components. In experimental studies, the frame of reference is extended with understanding of origins and function-related characteristics of different materials. Questions about the materials relations to cost, durability and maintenance are also important.
Find portfolio instructions on: https://www.slu.se/lam-portfolio/
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-06-01 och 2025-06-22
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0445 Studioprojekt - Komposition, materialitet och gestaltningens praktik, 15,0 Hp
Studio project - Composition, Materiality and Design practiceÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0100 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav särskild behörighet: 90 hp i ett av följande huvudområden:• arkitektur
• landskapsarkitektur
• landskapsplanering
• byggd miljö
• design
• fysisk planering
• geografi
• landskapsvetenskap
• miljövetenskap eller
• samhällsbyggnadsteknik.
och en godkänd portfolio enligt särskilda instruktioner. Se länk under ytterligare information.
ELLER 150 hp från Landskapsarkitektprogrammet SLU eller från ett Erasmus-partner universitet.
och motsvarande 15 hp i landskapsarkitektur på avancerad nivå
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska få ökad kunskap, skicklighet och förmåga att självständigt genomföra gestaltningsprojekt med tonvikt på komposition och materialitet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• utarbeta gestaltningsförslag som huvudsakligen baseras på uttryck och interaktion mellan olika material och materialkaraktärer
• förstå olika materials ursprung och karaktärsdrag och kunna använda dess kunskaper i kompositioner och innovativ materialanvändning
• bedöma olika material i relation till miljömässig hållbarhet och underhåll
• utveckla koncept till komposition i komplexa situationer
• kommunicera idéer, förslag och reflektioner såväl grafiskt som verbalt.
Innehåll
Kursen är en fördjupning av gestaltningskunnande där komposition av olika materialkaraktäristika såsom form, färg, textur, åldrande och andra aspekter utgör grunden. Designprojektet innehåller en hög grad av komplexitet. I laborativa och experimentella kursmoment utvidgas referensramarna.
Kursens fokus ligger på kortare och längre övningar, individuella och i grupp, som presenteras och diskuteras kritiskt. Föreläsningar, exkursioner och litteraturseminarier utgör viktiga delar för kunskapsutvecklingen.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, litteraturseminarier (obligatoriska), opponering/kritik (obligatoriska), studiebesök med obligatoriska övningar, workshops, självständigt studioarbete och självständigt skrivarbete.
I kursen finns stort fokus på följande kompetenser: kreativitet, självständighet, rumslig problemlösning, erfarenhetsbaserad metodik, samarbete, visuell kompetens, analoga skiss- och presentationstekniker, tidsplanering samt visuell, muntlig och skriftlig kommunikation. Därutöver ingår också digitala kompetenser och informationskompetens.
Samverkan med det omgivande samhället sker exempelvis genom studiebesök, gästföreläsningar, case/uppgifter och projekt mot inbjudna yrkesverksamma som i en roll som uppdragsgivare.
Kursen ger 15 färdighetstränande högskolepoäng i landskapsarkitektexamen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinator kommer att bedöma inlämnade obligatoriska uppgifter samt presentationerna av dessa, i synnerhet designuppgifterna. Detaljerad information om obligatorisk närvaro och obligatoriska uppgifter ges vid kursstart. Kursdeltagares kunskaper och deras förmåga att engagera varandra i kritiska och analytiska diskussioner kommer också att bedömas.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Hög närvaro vid det självständiga studioarbetet i grupp är starkt rekommenderat och nödvändigt.Tidigare kurser i material och konstruktion rekommenderas.
Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme 2011-2019 är behöriga till kursen.
Studenter antagna till Landscape Architecture – Master´s Programme (LAM) 2020 och senare är behöriga till kursen om en portfolio är godkänd.
Länk till instruktioner för portfolio: [https://www.slu.se/lam-portfolio/](
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
COURSE LITERATURE** **
Studio project – Composition, materiality and design practice
LK0445, 15 ECTS, 2025, course period 4
**Mandatory readings: **
Reading for literature seminar:
Dee, Catherine (2012).* To Design Landscape. Art, Nature & Utility. London and New York, Routledge. *
We will explore different perspectives of the concept of *quality* in relation to the course subjects, why students will search for literature related to *quality*. If you want to prepare this, find an own article (or book) that you find intriguing.
An example could be:
Basalla, G. (1975). Man and Machine: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance . An Inquiry into Values. Robert M. Pirsig. Morrow, New York, 1974. 412 pp. $7.95. Science (American Association for the Advancement of Science), 187 (4173), 248–250. https://doi.org/10.1126/science.187.4173.248
Literature below will be available at Canvas
For light workshop:
Fontenell, C V (2008). The importance of lighting
to the experience of architecture - the lighting approach in architectural competitions. KTH.
Moyer, J L (2013). The landscape lighting book. 2. ed. Hoboken, N.J.: Wiley
Luminous Composition, 19-32, Public Spaces 205-209, Plant Materials 221-228.
Matusiak, B., Fridell Anter, K., Arnkil, H., Klarén, U. (2011). PERCIFAL – Perceptual spatial analysis of color and light. Background and study guidelines SYN-TES Report 2E, Publisher: The Perception Studio/ Konstfack - Univ. College of Arts, Crafts and Design
For sound workshop:
Brown, A. L., Muhar, A. (2007). *An approach to the acoustic design of outdoor space. *Journal of Environmental Planning and Management. Volume 47 (6), 827-842.
https://doi.org/10.1080/0964056042000284857.
Cerwén, G. (2020) Listening to Japanese gardens II: expanding the soundscape action design tool. Journal of Urban Design Volume 25 (5), 607-628.
https://doi.org/10.1080/13574809.2020.1782183
Hosanna research project, (2013) *Novel solutions for quieter and greener cities. *Summary broschure, The project was funded from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/2007–2013) under grant agreement n° 234306, collaborative project HOSANNA. [Unpublished material]
Rasmussen, S. E. (1964). Experiencing architecture. 1. ppk ed. Cambridge, Mass.: M.I.T. 224-237.
Schafer, R. M. (1994[1977]). The soundscape: our sonic environment and the tuning of the world. Rochester, Vt.: Destiny Books. 3-12, 205-213
For fieldwork Stockholm:
Treib, M. (ed), Andersson, T. (1993). *Erik Glemme and the Stockholm park system. *Modern Landscape architecture: A critical review
Andersson, T. (2012). *Landscapes of resistance. *Paisea Landscape Architecture Magazine. (8), 4-11.
Isling, B. (2005). *A typology for the parks of Stockholm. *Garden History 32(2):248
DOI: 10.2307/4150384
Sundström, E. (2004). *The Restoration of Norr Mälarstrand: A linear park of the Stockholm School. *Garden History Vol. 32(2), 272-278.
*Skogskyrkogården. *World heritage list, no 558 Information course compendium.
Compendium:
Bergsjö, A. (2017). *Materials in the outdoor environment and sustainability *(bilingual Swedish/English), Department of Landscape architecture, Planning and Managment
SLU Alnarp [Unpublished manuscript]
For case study:
Francis, M. (2001). A Case Study Method For Landscape Architecture.
Landscape Journal.Vol. 20 (1), 15-29.
doi: 10.3368/lj.20.1.15
Szanto, C (2016). The polysensory dynamics of ambiance. Exemple of a
Japanese garden (Murin-an).
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01414165
A list for further optional reading will be published on Canvas.