Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare
Information från kursledaren
Teorikursen
Hej alla! Nu närmar sig kursstarten med stormsteg och med andan i halsen har vi nu lyckats färdigställa kursens schema. Alla tider från det förra, preliminära, schemat ligger kvar! Nu har vi angett teman för varje pass liksom läsanvisningar. Tyvärr måste vi köra kursen via ZOOM - alltså på distans. Eventuella ändringa i detta beror på hur pandemin utvecklas. En zoom-länk kommer att publiceras både här och på Canvas. Vill ni ha kontakt med mig: kjell.hansen@slu.se Vi ses Kjell
2020-07-27
schema 2
schemat ligger under fliken schema. /k
2020-07-27
Schema
Jag bifogar ett underlag för schemat till detta meddelandet. Det som stämmer i schemat är tiderna (dock inte 31 augusti) och eventuellt salarna. Eftersom ingen vet hur covid-pandemin kommer att utvecklas under hösten finns en reell risk att mycket av undervisningen kommer att ske via zoom (alltså på distans). Vi får återkomma om detta. Dessutom håller Örjan och jag på att organisera om kursens upplägg - men vi är inte riktigt klara med det än. Förändringarna påverkar inte kurslitteraturen. Ha ett bra slut på sommaren - så ses vi i höst. /kjell
2020-07-01
Litteraturlista
Kurslitteratur LU 0088 SAMHÄLLSVETENSKAPLIG TEORI FÖR LANDSBYGDSUTVECKLARRE HT 2020 Bauman, Zygmunt 1998: Globalization: the human consequences. Oxford: Polity Press. Engdahl, Oskar & Bengt Larsson 2011: Sociologiska perspektiv - grundläggande begrepp och teorier. Lund: Studentlitteratur (hela boken) Hansen, Kjell & Karin Salomonsson 2001: Inledning. I: Hansen, Kjell & Karin Salomonsson (red): Fönster mot Europa. Platser och identiteter. Lund: Studentlitteratur. Harvey, David 2007: Neoliberalism as Creative Destruction. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. http://ann.sagepub.com/content/610/1/21 Inglis, David with Christopher Thorpe 2014: An Invitation to Social Theory. Cambridge: Polity Press. Thurén, Torsten 1992 (eller senare upplaga): Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa förlag. (144 sidor). Dessutom tillkommer ett originalverk av någon mer framstående sociologisk/etnologisk/antropologisk teoretiker. (Ska godkännas av kursansvarig.)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0088-10229 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0088
Läsåret 2022/2023
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10099)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10255)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10159)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10158)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10054)
2017-08-28 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0088 Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare, 15,0 Hp
Social science theory for rural developersÄmnen
Landsbygdsutveckling LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landsbygdsutveckling.Mål
Kursens mål är att ge studenterna en grundläggande översikt över samhällsvetenskapliga teorier med särskild tonvikt på hur teorier fungerar som analytiska verktyg. Stor vikt läggs vid metodiska och etiska frågor.
Efter avslutad kurs ska studenten:
muntligt och skriftligt kunna redogöra för olika teoretiska samhällsvetenskapliga sammanhang
muntligt och skriftlig kunna beskriva och analysera samhällelig heterogenitet, inklusive frågor kring globalisering
muntligt och skriftligt kunna resonera kring strukturella respektive handlingsorienterade perspektiv
muntligt och skriftligt kunna redogöra för huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistoriken
muntligt och skriftligt kunna redogöra för olika samhällsvetenskapliga perspektiv och metoder
muntligt och skriftligt kunna diskutera konsekvenserna av val mellan olika teoretiska utgångspunkter för problemformulering och analys
Innehåll
Kursens huvudinnehåll utgörs av en bred introduktion till sociologiska och kulturanalytiska perspektiv som en grund för att förstå samhällen i allmänhet och landsbygder i synnerhet. Generiska kunskaper och färdigheter är en väsentlig del av kursen, inte minst i fråga om att kunna beskriva, presentera och generalisera kring konkreta exempel.
Kursen består av en blandning av föreläsningar och självständiga arbeten enskilt och i grupp utifrån fall, både konstruerade och hämtade från verkligheten, som redovisas och diskuteras under seminarier. Litteraturen behandlas dels i föreläsningar, dels på seminarier och förväntas utnyttjas aktivt i diskussionen av fallstudierna.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras genom skriftliga tentamina, samt seminarieuppgifter. För godkänd kurs krävs godkänd examination, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
SLU: AGRONOMPROGRAMMET LANDSBYGDSUTVECKLING
LU 0088: Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare, 15hp.
BETYGSKRITERIER
Mål: Kursen tar sin utgångspunkt i att människan är en social och kulturell varelse. Kursen syftar till att utveckla studenternas förståelse för vad det innebär att ha ett socialt och kulturellt perspektiv på samhället i allmänhet och landsbygdsutveckling i synnerhet. Kursen introducerar och diskuterar centrala sociologiska och kulturanalytiska begrepp och teorier av betydelse för att förstå landsbygdsutveckling i Sverige, Europa och globalt. Stor vikt läggs vid metodiska och etiska frågor.
Efter avslutad kurs skall studenterna
- muntligt och skriftligt kunna redogöra för teoretiska perspektiv kring sociologiska och kulturanalytiska perspektiv,
- kunna beskriva och analysera socioekonomisk och ekologisk heterogenitet,
- muntligt och skriftligt kunna redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och metoder samt kunna diskutera konsekvenserna av val mellan olika teoretiska utgångspunkter för problemformulering och analys.
Examination och fordring för godkänd kurs: Kursen examineras genom skriftlig tentamen. Godkänd enligt punkten examination, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment (inkl. bokrapport och seminarieledning).
Kommentar till betygskriterier och bedömningsområden:
Betygskriterierna är utformade som beskrivningar av helhetsomdömen. Med delkursens förväntade studieresultat (lärandemål) som ram används följande bedömningsområden för att avgöra tentamens kvalitet:
# Förmåga att förena empiriska observationer (eller motsvarande) med analytiska resonemang
# Analytisk förmåga
# Förmåga att hantera komplexa frågeställningar i ett sammanhang
# Förmåga att beskriva och analysera teoretiska perspektivs betydelse för landsbygdsutveckling som såväl praktiskt arbete som teoretiskt ämne
# Förmåga till stringenta och levande framställningar.
# Formalia
# Förmåga att aktivt delta i diskussioner.
Betygskriterierna ska ses som samlade beskrivningar av olika kvalitetsnivåer. Helhetsomdömet är det viktigaste, vilket innebär att en enstaka svaghet inom ett bedömningsområde kan vägas upp av en styrka inom ett annat. I betygskriterierna anges miniminivån för att uppnå angivet betyg (3-5).
Betygskriterier
5. Kunna jämföra och värdera olika teoretiska perspektiv på landsbygdsutveckling enligt angivna kunskapsmål.
4. Kunna jämföra eller värdera olika teoretiska perspektiv på landsbygdsutveckling enligt angivna kunskapsmål.
3. Skriftligt kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på landsbygdsutveckling enligt angivna kunskapsmål.
Litteraturlista
- Globalization: the human consequences. Författare: Bauman, Zygmunt 1) Sociologiska perspektiv - grundläggande begrepp och teorier Författare: Engdahl, Oskar & Bengt Larsson 1) Inledning. Fönster mot Europa. Platser och identiteter Författare: Hansen, Kjell & Karin Salomonsson 1) Neoliberalism as Creative Destruction Författare: Harvey, David 1) An Invitation to Social Theory Författare: Inglis, David with Christopher Thorpe 1) Vetenskapsteori för nybörjare Författare: Thurén, Torsten 1) Dessutom tillkommer ett originalverk av någon mer framstående sociologisk/etnologisk/antropologisk teoretiker.