Miljögeokemi
Kursen ger studenten kunskap i hur man kan tillämpa grundläggande kemisk teori på olika typer av mark- och vattensystem, t ex vid miljöriskbedömning, miljöövervakning, eller rådgivning i växtnäringsfrågor. Kursen ger också grundläggande kunskap om hur man jobbar med att riskbedöma och åtgärda förorenade områden i Sverige och internationellt. Undervisningen sker i form av föreläsningar, räkne- och datorövningar, laborationer och seminarier, där datorövningar, laborationer och seminarier utgör obligatoriska moment
Kursen behandlar följande moment:
• karakterisering av markens fasta beståndsdelar,
• processer i vattenfasen, samt jämvikter med olika mineralfaser,
• sorption av joner och organiska föreningar till mark- och sedimentmaterial,
• redoxprocesser och deras betydelse för lösligheten av olika ämnen i mark- och vattensystem,
• försurande och syraneutraliserande processer i mark- och vattensystem,
• geokemisk modellering,
• metoder för riskbedömning av jordar som är förorenade med tungmetaller och/eller organiska ämnen, med fokus på det svenska systemet för riskbedömning,
• översiktlig beskrivning av olika åtgärdsmetoder för förorenade områden,
• tillämpningar av mark- och vattenkemisk teori inom jordbruks-, skogsbruks- och miljöforskningen.
Information från kursledaren
Updates to schedule
Hi all, There were some errors in the course schedule. I also recieved wrong information that wednesday afternoons were opn for bookings. Most of these wednesday afternoons will now be made free again,except one (18/11 - Lab 1 - data treatment). I am in communication with SLU room bookings to all changes reflected in the central system, but for now, I urge you to consider the schedule downloadable on the course web page to be the only valid one.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MV0218-20156 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MV0218
Läsåret 2023/2024
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
MV0218 Miljögeokemi, 15,0 Hp
Environmental geochemistryÄmnen
Miljövetenskap Markvetenskap Markvetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teori | 8,0 | 0202 |
Laborationer, datorövningar | 6,0 | 0203 |
Seminarium | 1,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå, varav
• 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne såsom biologi, lantbruksvetenskap, markvetenskap, geovetenskap, miljövetenskap eller teknik/teknologi,
• 15 hp kemi,
• 15 hp markvetenskap, geovetenskap eller biologi
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten en fördjupad förståelse av de processer som styr löslighet och transport av metaller, näringsämnen och organiska miljöföroreningar i mark- och vattensystemen, samt ge en inblick i den metodik som används vid riskbedömning av förorenade områden. Kursen skall ge studenten en god teoretisk grund inom ämnet mark- och vattenkemi för vidare studier på avancerad nivå.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• redogöra för hur markens mineral och organiska material är uppbyggda, samt hur de påverkar markvattnets kemiska sammansättning,
• redogöra för grundläggande kemiska principer som reglerar lösligheten av olika typer av ämnen i markoch vattensystemet,
• utföra kvantitativa beräkningar för olika typer av tillämpade markoch vattenkemiska problem,
• utföra en fördjupad riskbedömning av ett område som är förorenat med metaller och/eller organiska ämnen,
• översiktligt redogöra för principer för olika marksaneringsmetoder,
• använda några vanliga, datorbaserade geokemiska modeller för att kvantitativt beskriva löslighet och fördelning av ämnen i mark- vattensystemet.
Innehåll
Kursen ger studenten kunskap i hur man kan tillämpa grundläggande kemisk teori på olika typer av mark- och vattensystem, t ex vid miljöriskbedömning, miljöövervakning, eller rådgivning i växtnäringsfrågor. Kursen ger också grundläggande kunskap om hur man jobbar med att riskbedöma och åtgärda förorenade områden i Sverige och internationellt. Undervisningen sker i form av föreläsningar, räkne- och datorövningar, laborationer och seminarier, där datorövningar, laborationer och seminarier utgör obligatoriska moment
Kursen behandlar följande moment:
• karakterisering av markens fasta beståndsdelar,
• processer i vattenfasen, samt jämvikter med olika mineralfaser,
• sorption av joner och organiska föreningar till mark- och sedimentmaterial,
• redoxprocesser och deras betydelse för lösligheten av olika ämnen i mark- och vattensystem,
• försurande och syraneutraliserande processer i mark- och vattensystem,
• geokemisk modellering,
• metoder för riskbedömning av jordar som är förorenade med tungmetaller och/eller organiska ämnen, med fokus på det svenska systemet för riskbedömning,
• översiktlig beskrivning av olika åtgärdsmetoder för förorenade områden,
• tillämpningar av mark- och vattenkemisk teori inom jordbruks-, skogsbruks- och miljöforskningen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande krävs för godkänd kurs:
• godkänd tentamen,
• godkända inlämningsuppgifter,
• godkänt deltagande i obligatoriska övningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria: Environmental geochemistry, 15 HEC (MV0218), 2020
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
I. Describe how soil minerals and organic matter are built up, and how they affect the chemical composition of the soil water.
|
The student should be able to describe
|
In addition, the student should be able to
|
In addition, the student should be able to
|
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
II. Use computer based approaches for identification of soil minerals |
The student should be able to use a computer-based approach to identification of mineral phases and give an overview of its main structure. |
The student should be able to use a computer-based approach to identification of mineral phases and explain and discuss its main structure. |
The student should be able to use a computer-based approach to identification of mineral phases and reflect on its weaknesses and limitations. |
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
III. Describe basic chemical principles controlling the solubility of inorganic elements and organic pollutants in the soil-water system. |
The student should be able to
|
The student should have a deeper understanding of:
|
In addition, the student should be able to explain in detail
|
Objectives |
Grade 3 - pass |
Grade 4 – pass with credit |
Grade 5 – pass with distinction |
IV. Carry out quantitative calculations of various applied soil and water chemistry problems. |
The student should be able to
|
The student should be able to
|
The student should be able to
|
V. Use common computer-based geochemical models. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and give an overview of its main structure. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and explain and discuss in detail its main structure. |
The student should be able to use a computer-based geochemical model and reflect on its strengths, weaknesses and limitations. |
Specific requirements of grading levels (only applicable on the whole course)
Mark 3 – Pass
- The student should achieve at least 50% of the maximal number of points of the written exam
- Participation in the laboratory exercises Chemical structure of soil minerals (lab 1) and pH-dependent solubility of lead in a contaminated soil (lab 2)
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise Chemical structure of soil minerals (lab 1).
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise pH-dependent solubility of lead in a contaminated soil (lab 2).
- Participation in the computer exercise Geochemical modelling and oral presentation
- Participation in the exercise Fugacity modelling and written report
- Participation in the exercise Environmental chemistry of PFAS and oral presentation and short written report
- Oral presentation of the seminar task “Scientific papers”
Mark 4 – Pass with credit
- All requirements mentioned above (Mark 3) must be achieved.
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise pH-dependent solubility of lead in a contaminated soil (lab 2); submitted before the deadline (deadline will be given by responsible teacher).
- The student should achieve at least 65% of the maximal number of points of the written exam.
Mark 5 – Pass with Distinction
- All requirements mentioned above (Mark 4) must be achieved.
- The student should achieve at least 80% of the maximal number of points of the written exam.
Specific requirements for passing the sub-courses (no grading)
Theory (7 credits)
- The student should achieve at least 50% of the maximal number of points of the written exam
Lab and computer exercises (5 credits)
- Participation in the laboratory exercises Chemical structure of soil minerals (lab 1) and pH-dependent solubility of lead in a contaminated soil (lab 2)
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise Chemical structure of soil minerals (lab 1).
- Compile a satisfactory report of the laboratory exercise pH-dependent solubility of lead in a contaminated soil (lab 2).
- Participation in the computer exercise Geochemical modelling and oral presentation
- Participation in the exercise Fugacity modelling and written report
- Participation in the exercise Environmental chemistry of PFAS and oral presentation and short written report
Calculation exercises, seminars (3 credits)
- Oral presentation of the seminar task “Scientific papers”
Litteraturlista
- Humic Substances Extracted by Alkali Are Invalid Proxies for the Dynamics
and Functions of Organic Matter in Terrestrial and Aquatic Ecosystems Författare: Markus Kleber and Johannes Lehmann [Humic Substances Extracted by Alkali Are Invalid Proxies for the Dynamics
and Functions of Organic Matter in Terrestrial and Aquatic Ecosystems] (https://dl.sciencesocieties.org/publications/jeq/abstracts/48/2/207)1) Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden
Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden
Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden redox reactions Författare: Andreas Kappler and Casey Bryce [Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden
Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden
Cryptic biogeochemical cycles: unravelling hidden redox reactions] (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1462-2920.13687)1) Sources, Transport and Fate of Organic
Sources, Transport and Fate of Organic
Sources, Transport and Fate of Organic Pollutants in the Oceanic Environment Författare: Rosalinda Gioia, Jordi Dachs, Luca Nizzetto, Naiara Berrojalbiz, Cristo´bal
Rosalinda Giola, Jordi Dachs, Luca Nizzetto, Naiara Berrojalbiz, Cristobal Galban, Sabino Del Vento, Laurence Mejanelle, and Kevin C. Jones [Sources, Transport and Fate of Organic
Sources, Transport and Fate of Organic
Sources, Transport and Fate of Organic Pollutants in the Oceanic Environment] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MV0218/20103.1920/Gioa_et_al.,_2011_-_Required_in_parts.pdf) Kommentar: Background literature for the part of environmental organci chemistry
- Soil and water chemistry: An integrative approach Författare: M. Essington ISBN: 9781466573154 [ Soil and water chemistry: An integrative approach] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MV0218/20103.1920/Essington_1st_edition.pdf) Kommentar: File and link is for first edition
- Soil and water chemistry. Compendium. Författare: • Gustafsson, J.P., Jacks, G., Simonsson, M. Nilsson, I. 1) Development of generic guideline values. Model and data used for generic guideline values for contaminated soils in Sweden Författare: Naturvårdsverket ISBN:
91-620-4639-x [Development of generic guideline values. Model and data used for generic guideline values for contaminated soils in Sweden] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MV0218/20103.1920/Genericguidelines.pdf)1) The challenge of micropollutants in aquatic systems Författare: Schwartzenbach, R.P., Escher, B.I., Fenner, K., Hofstetter, T.B., Johnson, C.A., von Gunten, U., Wehrli, B. ISBN: Science, 310, 1072-1077 [The challenge of micropollutants in aquatic systems] (https://science.sciencemag.org/content/313/5790/1072)1) Sorption of perfluoroalkyl substances (PFASs) to an organic soil horizon - Effect of cation composition and pH Författare: Campos Pereira, H., Ullberg, M., Kleja, D.B., Gustafsson, J.P., Ahrens, L. [Sorption of perfluoroalkyl substances (PFASs) to an organic soil horizon - Effect of cation composition and pH] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0045653518308543) Kommentar: Chemosphere 207: 183-191.
- Survey of Soil Remediation Technology Författare: UNIDO [Survey of Soil Remediation Technology] (https://www.unido.org/)1) Metal-Contaminated Soils: Remediation Practices and Treatment Technologies. Practice Periodical of Hazardous, Toxic, and Radioactive Författare: Dermont et al. [Metal-Contaminated Soils: Remediation Practices and Treatment Technologies. Practice Periodical of Hazardous, Toxic, and Radioactive] (https://ascelibrary.org/doi/10.1061/%28ASCE%291090-025X%282008%2912%3A3%28188%29) Kommentar: Waste Management, 12:188-209
- Soil washing for metal removal: A review of physical/chemical technologies and field applications. Författare: Dermont et al. [Soil washing for metal removal: A review of physical/chemical technologies and field applications.] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304389407014902) Kommentar: Journal of Hazardous Materials 152: 1–31