Miljöanalys
Information från kursledaren
Välkommen till kursen!
På grund av pandemin kommer kursen år 2021 bli helt och hållet på distans.
All kursinformation kommer att finnas på kursens Canvas-sida. Ett preliminart schema (nära den slutgiltiga versionen) finns dock på denna webbsida.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0133-30235 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0133
Läsåret 2021/2022
2022-01-17 - 2022-02-17
Läsåret 2019/2020
2020-01-20 - 2020-02-19
Läsåret 2018/2019
2019-01-21 - 2019-02-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0133 Miljöanalys, 7,5 Hp
Environmental assessmentÄmnen
Miljövetenskap Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 6,0 | 0201 |
Projekt | 1,5 | 0202 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- 60 hp biologi eller miljövetenskap
och
- 10 hp kemi
Mål
Kursen syftar till att förmedla en grundläggande förståelse av begreppet miljöanalys. Häri ingår främst miljöövervakning, datautvärdering och analys av resultat i förhållande till ekologiska och kemiska processer. Efter genomgången kurs ska studenterna kunna redogöra för hur kretsloppen för främst kväve och svavel påverkar miljön, och hur samhället bedriver miljöövervakning för att skilja naturlig variation från antropogent betingad miljöpåverkan av dessa ämnen. Kursen ska också ge övning i hur miljöanalysprojekt planeras och genomförs. En praktisk övning ska ge erfarenhet av genomförande av ett övervakningsprojekt i alla delar, inkluderande provtagning, dokumentation, labbarbete, datautvärdering och rapportering.
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:
förklara vad miljöanalys innebär
redogöra för samhällets riktlinjer för miljöövervakning
beskriva principen för hur ett miljöövervakningsprogram läggs upp
redogöra för hur antropogena utsläpp av främst kväve och svavel påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera deras miljöeffekter
redogöra för hur biotska index används inom miljöövervakningen
Innehåll
Kursen består av föreläsningar, övningar, laborationer och ett projektarbete. Under föreläsningar behandlas begreppet miljöanalys och hur mänskliga utsläpp av främst svavel och kväve relaterar till behovet av miljöanalys. Vid obligatoriska räkneövningar och laborationer övas praktisk miljöanalys, från planering och dimensionering av studier, via analystekniker till utvärdering av resultat och fastställande av ekologisk status i förhållande till gränsvärden och normer. I ett projekt övas miljöanalys genom att analysera och utvärdera miljöövervakningsdata samt att sammanställa och presentera resultaten.
Laborationer och övningar är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på tentamen och övningsuppgifter, aktivt deltagande i obligatoriska moment samt godkänd redovisning av projektarbetet.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Fältmoment ingår inte under denna kurs. Data för räkneövningar kommer mestadels från pågående nationell miljöövervakning.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vatten och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål Efter avslutad kurs ska studenten kunna: |
Betyg |
||
3 |
4 |
5 |
|
1) Förklara vad miljöanalys innebär. |
Studenten kan beskriva och exemplifiera vad miljöanalys innebär. |
Studenten kan beskriva och exemplifiera de olika stegen i miljöanalyscykeln. |
– |
2) Redogöra för samhällets riktlinjer för miljöövervakning. |
Studenten kan beskriva samhällets riktlinjer för miljöövervakning på ett översiktligt sätt. |
Studenten kan förklara hur samhällets riktlinjer för miljöövervakning tillämpas. |
– |
3) Beskriva principen för hur ett miljöövervakningsprogram läggs upp. |
Studenten kan beskriva principen för hur ett miljöövervaknings- program läggs upp. |
Studenten kan genom exempel förklara hur ett miljöövervaknings- program läggs upp. |
Studenten kan tillämpa principerna för hur miljöövervakningsprogram läggs upp. |
4) Redogöra för hur antropogena utsläpp av främst kväve och svavel påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera deras miljöeffekter. |
Studenten kan översiktligt beskriva hur antropogena utsläpp av föroreningar (främst N och S) påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera deras miljöeffekter. |
Studenten kan exemplifiera hur antropogena utsläpp av olika föroreningar påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera miljöeffekterna av dem. |
Studenten kan kritiskt diskutera miljöanalys i förhållande till miljöpåverkan av olika antropogena föroreningar. |
5) Redogöra för hur biotiska index används inom miljöövervakningen. |
Studenten kan beskriva och ge exempel på biotiska index och deras användning. |
Studenten kan tillämpa biotiska index för att bedöma miljökvalitet. |
Studenten kan diskutera för- och nackdelar med olika biotiska index inom miljöövervakningen. |
Litteraturlista
- Litteratur Kommentar: All literatur kommer att vara artikar som kommer att finnas på kursens Canvas-sida.