Nationella medel för fartygstid ska främja havsforskningen

Publicerad: 21 mars 2024
Person tittar på skärmar med ekolod

Genom den nya infrastrukturen Swerve kommer forskare snart att kunna söka fartygstid på något av de sex svenska forskningsfartygen Svea, Ocean Surveyor, KBV181, Skagerak, Electra och Oden. Utlysningen öppnar under hösten 2024, men redan nu är det hög tid att börja planera för forskningsprojekt ombord.

Den kommande utlysningen görs av Swedish Research Vessel Infrastructure for Marine Research (SWERVE). SWERVE är en ny nationell infrastruktur som finansieras av Vetenskapsrådet, där sju svenska organisationer ingår: SLU, Polarforskningssekretariatet, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning (SGU), och SMHI.

Med start i april 2024 kommer SWERVE att leverera nätverk, teknikerutbildning och support, datahantering och infrastruktur och finansiering av fartygstid för marin forskning. Snart kommer du även att hitta SWERVE på webben, med mer information och nyheter om marin forskning.

Om utlysningen:

Utlysningen kommer att annonseras under hösten 2024 för fartygsbaserad forskning som ska bedrivas under 2025.

Ansökningarna kommer att genomgå en konkurrensutsatt granskningsprocess för att fastställa den vetenskapliga kvaliteten, något som tillsammans med förutsättningar för det praktiska genomförandet sedan blir avgörande i beslutet om tilldelning av fartygstid.

Vid ett positivt beslut beviljas fartygstid på något av de sex svenska forskningsfartygen utan fartygshyra. Andra kostnader kan dock tillkomma, till exempel för bränsle och mat under expeditionen. Observera att utlysningen inte handlar om att finansiera forskningen, utan endast medel för att täcka fartygets hyreskostnad och användning av den basutrustning som finns att tillgå.

Beviljad fartygstid kan variera från en enskild kojplats på en befintlig resa, kombinerade resor, resor med flera projekt eller en enskild projektresa. Det geografiska området för resor är inte begränsat. Även om den befintliga verksamheten huvudsakligen sträcker sig från Östersjön till Skagerrak, kan resor längre bort också få stöd.

• Mer information om ansökningsprocessen kommer att skickas ut inom kort

• För att hålla dig informerad om SWERVE och få information om när ansökningsperioden öppnar är du välkommen att registrera dig på e-postlistan för Swerve

• För frågor om fartygsfinansieringen, kontakta Louise Newman, föreståndare för SWERVE (louise.newman@gu.se)

Mattias Sköld, forskare