16 okt

Aulan, Trädgårdens skola, Mariestad

Föreläsning: från gård till grav - om äldre växter på kyrkogårdar

evenemang |

På sommaren röda isbegonior, på vintern ljung. Så ser de flesta kyrkogårdar ut idag. När höstmörkret faller är det många som beger sig till kyrkogården för att tända ett ljus för en när och kär som inte längre finns med oss. Det är en sorgeplats, men också en plats för att minnas, bli hel och få komma nära. Hur har då denna plats gestaltats genom tiderna?

Henrik Morin från Programmet för odlad mångfald , Pom, berättar om kyrkogårdarnas gröna kulturarv och om växter från förr som vi kan hitta vid äldre gravplatser. Han menar att 1950-talet utgör en slags brytpunkt för kyrkogårdarnas transformation mot en mer likriktad uppbyggnad.  Högre krav på rationella skötselmetoder är en orsak. Vi bjuds på unika bilder, före och efter.

Tid: 2019-10-16 18:00 - 19:15
Ort: Mariestad
Lokal: Aulan, Trädgårdens skola
Arrangör: DaCapo Mariestad
Pris: 65:-
Mer information:

Mer information om hur du köper biljetter finns i DaCapos kalendarium!