4 okt

Stockholm

Föreläsning: Växterna berättar - Levande minnen om överlevnad, folktro och lyxkonsumtion

evenemang |

Växterna som odlats i våra trädgårdar under olika tider kan ge oss mycket information om hur vi levt.

Erik de Vahl, trädgårdsmästare och köksväxtansvarig på Nationella genbanken i Alnarp, kommer och berättar om arbetet med att bevara kulturarvsväxter för framtiden. Erik de Vahl skildrar också några av de växthistorier som beskrivs i boken Kulturarvsväxter för framtidens mångfald som han skrivit tillsammans med Else-Marie Strese.

Det blir en eftermiddag bland annat om de bortglömda örterna i kyrkbuketten, potatislök och den gåtfulla johanneslöken, men även om hur det gick till när rabarbern kom till Sverige.

Tid: 2019-10-04 15:00 - 17:00
Ort: Stockholm
Arrangör: Kulturväxtgruppen, Stockholms läns hembygdsförbund, i samarbete med Folkuniversitetet.
Sista anmälningsdag: 30 september 2019
Pris: 100 kr för medlemmar i hembygdsförening, 120 kr för övriga. Betalas kontant på plats eller med Swish.
Mer information:

Anmälan görs senast 30 september till ann@hembygd.se. Ange på anmälan vilken hembygdsförening du tillhör.

Länk till dokument

Erik de Vahl, genbankskurator för rosor och fleråriga köksväxter vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU        erik.de.vahl@slu.se, 0724-54 98 79