5 sep

"Mat på riktigt" på Fredriksdal

evenemang |
Åbrodd 'Predikoväcka', färgfoto.

Söndag den 5 september bjuder Fredriksdals museer och trädgårdar in till en heldag kring mathantverk, köksträdgård och mathistoria. Fredriksdals trädgårdsmästare och kulturhistoriker inspirerar med föreläsningar och workshops. Information om Nationella genbankens samlingar av äldre frukt, bär, köks-, krydd- och medicinalväxter finns att ta del av.

Programpunkter under dagen:

• Möt passionerade mathantverkare och låt dig inspireras.
  • Bli elev i köksträdgårdsmästarens potatisskola, dofta på kryddträdgården och gå på retromatstur med smakprov i stadskvarteret.
  • Ta en paus i bagarstugan och provsmaka potatisbröd bakat i den vedeldade bakugnen.
  • Besök några av 1700-talets potatisentusiaster i herrgården.
  • Kom och provsmaka i det vedeldade uteköket och avsluta med grönsaksståndet där Fredriksdal säljer av potatisskörden.

Under säsongen har över 50 potatissorter odlats på Fredriksdal. Välkommen till potatisfest för alla sinnen. Se också fotoutställningen om potatis i norra flygeln från den 23 juni.

Information om Nationella genbankens ätbara växtslag finns att ta del av i en miniutställning under dagen.

Tid: 2021-09-05 10:00 - 18:00
Ort: Helsingborg
Lokal: Fredriksdals museer och trädgårdar
Arrangör: Fredriksdals museer och trädgårdar
Pris: 80:-

Program

Program för "Mat på riktigt" på Fredriksdal.se (länken inaktuell och borttagen).