Mjölk hälls i ett glas. Foto.
26 okt

Webbinarium: Ljus till kor och avel för fruktsamhet

Ett ko-öga i närbild. Foto.

Föreläsningarna är en del av Mjölkveckan 2023. Under veckan lyfter vi möjligheter och utmaningar för svensk mjölkproduktion. Den 25 oktober arrangeras en fysisk konferens i Uppsala (som även sänds digitalt) och 23 & 26 oktober hålls webbinarier.

Tid: 2023-10-26 10:00 - 11:00
Ort: Online
Arrangör: SLU Future Food

10.00-10.25
Avel för bättre fruktsamhet
Patricia Ask-Gullstrand, SLU

10.35-11.00
Ljus till kor
Sofia Lindkvist, SLU

Mer om föreläsningarna

Avel för bättre fruktsamhet

Patricia Ask-Gullstrand tog sin examen som husdjursagronom 2017. Sedan dess har hon jobbat vid SLU, först som forskningsassisent och därefter som doktorand vid institutionen för husdjursgenetik. Hennes avhandling handlar om dräktighetsförluster hos mjölkkor och disputationen sker i april 2024.

Nedsatt fruktsamhet är tillsammans med mastit den främsta anledningen till att mjölkkor måste slaktas i förtid, vilket påverkar mjölkkors livstidsproduktion och besättningens ekonomi negativt. För att få en bra ekonomi i en mjölkbesättning är det därför av yttersta vikt att ha en väl fungerande fruktsamhet. En viktig del i detta är att djuren blir dräktiga vid planerad tidpunkt och att dräktigheten bibehålls fram till kalvning.

Patricia Ask-Gullstrands doktorandprojekt går därför ut på att skatta hur stora dräktighetsförlusterna är med hjälp av progesteronmätningar, dräktighetsassocierade glykoproteiner och information om genetiska defekter. Målet var att definiera nya förbättrade mått på fruktsamhet som bättre beskriver den underliggande biologiska bakgrunden till fruktsamheten, samt hur dessa kan användas i selektion av avelsdjur i avelsprogram för att förbättra fruktsamheten hos mjölkkor.

Ljus till kor

Sofia Lindkvist är husdjursagronom sedan 2019 och disputerade i juni 2023 vid SLU och institutionen för Husdjurens utfodring och vård. Avhandlingen handlade om Ljus till mjölkkor med fokus på färgad LED-belysning och nattbelysning.

Ljusmiljön i en ladugård påverkar korna och med LED-teknik går det att laborera med både ljusstyrka och färg i belysningen. Det har länge varit känt att ett ljusprogram på 16h dagsljus följt av 8h mörker ökar mjölkmängden under en pågående laktation. Sedan dessa studier gjordes har LED-lampor börjat användas i ladugårdar, LED-lampor har en längre livstid och lägre energiförbrukning, och det går även att använda olika färger på belysningen. Att använda blått ljus under dagtid eller rött ljus under natten har förespråkats, men enligt Sofia Lindkvists avhandling verkar det inte ge några fördelar. Belysning på natten är ett lagkrav i Sverige och Sofia Lindkvist har undersökt hur väl kor kan navigera i olika mörka ljusmiljöer, bland annat i mörker och i röda ljusmiljöer.

Föreläsningen kommer ge en inblick i hur kor uppfattar sin omgivning och effekter av olika färger på belysningen. Även några viktiga aspekter att tänka på vid utformning eller byte av belysning i en ladugård, både vad gäller belysning under dagtid och under natten.