Mjölk hälls i ett glas. Foto.
23 okt

Webbinarium: Vallfoder och alternativt grovfoder till kor

Ett ko-öga i närbild. Foto.

Välkommen till ett webbinarium om Vallfoder och alternativt grovfoder till kor.

Föreläsningarna är en del av Mjölkveckan 2023. Under veckan lyfter vi möjligheter och utmaningar för svensk mjölkproduktion. Den 25 oktober arrangeras en fysisk konferens i Uppsala (som även sänds digitalt) och 23 & 26 oktober hålls webbinarier.

Tid: 2023-10-23 10:00 - 11:00
Ort: Online
Arrangör: SLU Future Food

10.00-10.25
Vallfoder till kor
Elisabet Nadeau, Hushållningssällskapet i Sjuhärad och SLU

10.35-11.00
Alternativa grovfoder – ångexploderat björkspån och ensilerad vass
Torsten Eriksson & Bengt-Ove Rustas, SLU

Mer om föreläsningarna

Alternativa grovfoder – ångexploderat björkspån och ensilerad vass

Två möjliga resurser vid grovfoderbrist är skogsbiprodukter och vass. Torsten Eriksson, som är universitetslektor vid institutionen för husdjurens utfodring och vård, presenterar resultat från utfodringsförsök med björkspån som uppgraderats. Bengt – Ove Rustas, forskare vid samma institution, berättar om ensilerings- och utfodringsförsök med vass.

Om föreläsningen

Mjölkkor, liksom andra idisslare, kan med hjälp av våmmikroberna utnyttja fiberrikt foder som har begränsad eller ingen tillgänglighet för enkelmagade djur. De är också beroende av fiber i foderstaten för att upprätthålla våmfunktionen. Skogsråvaror som bark och spån kan fylla det behovet, men bidrar i begränsad omfattning till energiförsörjningen på grund av låg smältbarhet. De kan dock uppgraderas och i ett försök våren 2023 utfodrades mjölkkor med björkspån som behandlats i en process kallad ångexplosion. Det skedde inom ramen för det FORMAS-finansierade projektet Överbrygga grovfoderbrist med skogsbiprodukter.

En annan foderresurs är vass, som under torkan 2018 i några fall utnyttjades av lantbrukare genom skörd på strandkanter med vallmaskiner. Vissa vattenytor röjs årligen från vass och det finns en miljövinst med att föra bort växtnäring från vattensystemen genom att skörda vass, så det finns även motiv för att ta tillvara vass skördad med annan teknik. Vass som grovfoder studeras nu i ensilerings- och utfodringsförsök vid Institutionen för husdjurens utfodring och vård.

Torsten Eriksson är universitetslektor vid institutionen för husdjurens utfodring och vård och har som ett forskningsområde tekniker för hantering, konservering och uppgradering av idisslarfoder.
Bengt – Ove Rustas är forskare vid samma institution och forskar bland annat om mekanisk intensivbearbetning som ett sätt att höja fodervärdet hos vallfoder och mer okonventionella grovfoder.

Vallfoder till kor

Det finns ständigt nya utmaningar att beforska kring vallen och dess kvalitet. En grupp forskare vid SLU och RISE har tagit reda på vad som har gjorts sedan år 2000 från jord till foderbord i det SLF-finansierade projektet ”Vallen i nordiskt perspektiv”. Elisabet Nadeau, som är docent och forskningsledare vid institutionen för husdjurens miljö och hälsa, SLU och Hushållningssällskapet Sjuhärad, presenterar kunskapsläget samt framtida utmaningar och möjligheter för vallen vad gäller skörd och ensilering samt utfodring till mjölkkor.

Om föreläsningen

Vallens sammansättning av gräs och klöver, vallens utvecklingsstadium vid skörd samt val av skörde- och lagringsteknik är exempel på faktorer som påverkar det färdiga ensilagets näringsvärde och hygieniska kvalitet, som i sin tur påverkar mjölkkons produktion. Under presentationen belyses flera av dessa aspekter utifrån tidigare publicerad forskning i de nordiska länderna. Särskilt fokus kommer att läggas på frågeställningar som rör effekt av förtorkning och tillsatsmedel på ensilagets kvalitet samt om skördetidpunktens och vall-artens betydelse för mjölkproduktionen. Dessutom ges utrymme för diskussion kring nya frågeställningar.

Elisabet Nadeau jobbar med tillämpade frågeställningar kring grovfoderkvalitet och idisslarnutrition på SLU och HS Sjuhärad. Forskningen sker i nära samarbete med branschen.