6 feb

EU:s markdirektiv och Norden - utmaningar, förväntningar och förhandlingarna

grön växt i jord

I juli 2023 presenterade EU-kommissionen ett markdirektiv med målet att ha friska marker i EU senast 2050. Vad innebär det för de nordiska markerna? Vad betyder det för miljöövervakningsprogrammen för jordbruksmark i Sverige och Finland? Och hur går det i EU-förhandlingarna? Välkommen till ett webbinarium med dessa frågor i fokus!

Vad? Ett webbinarium mot bakgrund av EU:s markdirektiv med fokus på de svenska och finska perspektiven på markövervakning och aktuell status i EU-förhandlingarna.
Var? Online via MS Teams
När? 6 februari, 09.00-11.00 (svensk tid) och 10.00-11.00 (finsk tid)
Hur? Registrera dig genom att fylla i formuläret på den engelska versionen av denna sida.
OBS! Webbinariet arrangeras på engelska. Webbinariet kommer inte att spelas in.

Webbinariet samlar markforskare och policymakers för att belysa EU:s markdirektiv som för närvarande förhandlas i EU. Vi kommer att belysa frågor så som:

• Vilka är likheterna och skillnaderna mellan LUCAS (det europeiska markövervakningsprogrammet) och de nationella markövervakningsprogrammen för jordbruksmark i Sverige och Finland?
  • Vilka är utmaningarna för Sverige och Finland när det gäller markdirektivet?
  • Vad är statusen i förhandlingarna av markdirektivet?

Webbinariet arrangeras av EJP SOIL i Sverige och Finland, representerade av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Naturresursinstitutet i Finland (LUKE).

EJP SOIL logotyp

09.00 Welcome
Amanda Öberg, Science Communicator, SLU

Finnish Agricultural Soil Monitoring