biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka

Lunchföreläsning: biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka

evenemang |
Vindelälvens biosfärsområde.

Visste du att du är en del av ett av Unescos biosfärområden? Den 23 april hålls en lunchföreläsning i samband med det tovade alstret av Vindelälven som nu tar plats på Galaxen i Universum på Umeå universitet.

Få en inblick i Vindelälven-Juhttátahkka - biosfärområdet du är en viktig del av, hör mer om initiativet bakom utställningen och lyssna till Unescoprofessorn Camilla Sandström.

Medverkande:

• Camilla Sandström, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet berättar om sin forskning om hur man kan hitta sätt att genomföra klimat- och miljöpolitiska åtgärder så att de fungerar på både lokal och nationell nivå, en forskning som hon tilldelats en professur från Unesco för.
  • Daniela Nedelcheva som representerar Biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka berättar om biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka som både ett område och ett samarbete för hållbar utveckling.
  • Tommy Sandström från föreningen Kultur och människa, som arrangerar utställningen om biosfärområdet som just nu visas i Galaxen, berättar om installationen och idén bakom utställningen.

Utnämnt av UNESCO

Vindelälven-Juhttátahkka utnämndes 2019 av UNESCO till ett
biosfärområde: ett test- och modellområde för hållbar utveckling.
Syftet är att i samverkan med människor och organisationer längs
hela älvdalen ta fram lokala lösningar på globala utmaningar.

Både Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet är del i organisationen och engagerade i projektet.