25 maj

Botaniska trädgården, Lund

Flower power-dagen i Botan

evenemang |
Närbild av den gula blomman hos tulpanträdet.

Välkommen till en dag full med aktiviteter och upplevelser i Botan – Lunds universitets levande museum och platsen med störst biologisk rikedom i Skåne!

Upplev blommornas Power på Botaniska trädgården i Lund! En dag med massor av olika aktiviteter för stora och små!

• Växternas sinnen. Utställning i trädgården.
  • Blossom exchange - byt, odla och dela dina växter med andra. Haka på studentorganisationen Hållbart universitet för att fira växtvärlden! Vårt växtutbyte är ett perfekt tillfälle för trädgårdsodlare och växtentusiaster att byta sina favoritväxter, sticklingar och frön med andra. Ta med dig dina växter, berätta om dem, och få andra växter och deras historier i utbyte. Kavla upp ärmarna för en mikrogrönt-workshop där du sår krassefrön att ta med hem. Vi står för material och instruktioner, så oavsett nivå och förkunskaper är alla välkomna.
  • Vilda växter i vetenskapen. Biologiska museet visar en del av sitt arbete med att ta hand om botaniskt material.
  • Vårkrage och liljekonvalj - perenner med historia. Genbankskurator Linnea Oskarsson från Nationella genbanken håller en guidad visning om prydnadsväxterna i Botans klonarkiv.
  • Växtfärger. Liten utställning om garnfärgning med naturliga färger från växter.
  • BioBlitz i Botaniska trädgården! För första gången håller vi en BioBlitz i Botan! Under Bioblitzen identifierar vi så många olika arter som möjligt under en begränsad tid. Tillsammans med forskare från Biologiska institutionen får du chansen att bli bättre på att lära dig känna igen arter, samtidigt som du är med och samlar viktig information om den biologiska mångfalden i Botaniska trädgården. Alla är välkomna att delta oavsett ålder och förkunskaper. Mer detaljerad information kommer.
  • Växter som skulpturmaterial. Hur kan växter hjälpa oss att uttrycka oss själva och vad kan vi lära av deras uttryck? Friedel Weiser från Konsthögskolan i Malmö gör en konstinstallation med bambu från trädgården.
  • Botans vänner. Vänföreningen för Botaniska trädgården finns självklart på plats under dagen.

Tid: 2024-05-25 10:00 - 14:00
Ort: Lund
Lokal: Botaniska trädgården
Arrangör: Botaniska trädgården, Lunds universitet