Diversifiering av grödor minskar ogräsproblem

Publicerad: 01 juni 2016

Ekologisk växtodling bidrar i hög grad till biodiversitet på åkermark. Genom användning av växtodlingssystem med grödkombinationer som har en god konkurrensförmåga mot ogräs kan biodiversiteten ökas ytterligare. Projektet PRODIVA syftar till att förstå hur diversifiering av grödor påverkar ogräs och ta fram konkreta råd så att det ska kunna användas i praktiken.

– En stor utmaning i ekologisk odling är att kontrollera ogräsen och kunskapsbehovet om hur hålla nere ogräsfloran är stort. Genom att den ekologiska odlingsarealen ökar i Sverige så kommer behovet av denna typ av kunskap också att öka, säger Theo Verwijst från Institutionen för växtproduktionsekologi på SLU som är en av två svenska forskare i projektet.

Ogräsfloran och vilka arter av ogräs som finns beror till stor del på vilka grödor som odlas. Höstsådda grödor får problem med vissa ogräsarter och vårsådda med andra. Eftersom kemiska bekämpningsmedel är förbjudna inom ekologisk odling måste lantbrukarna ta till andra metoder för att bekämpa ogräs. Diversifiering av grödor är en metod som ännu inte är helt utnyttjad men som forskarna i projektet nu alltså skall arbeta med att utveckla.

Diversifieringen kan innebära särskild växtföljd där vissa grödor regelbundet sås för att minska förekomsten av vissa ogräs. Till exempel har man kunnat se att användning av klövervallar i växtföljden minskar förekomsten av åkertistel. En grödblandning eller blandning av olika grödsorter kan också motverka ogräset.

Förväntade resultat från PRODIVA är bland annat att förstå hur växtföljd med huvudgrödor och täckgrödor kan användas som ett verktyg för att kontrollera ogräs. Ta fram konkret och praktisk information om egenskaper och sortblandningar för att minska ogräsförekomst samt öka förståelsen hos lantbrukare och rådgivare för vilken effekt diversifiering av grödor kan ha i ekologiska odlingssystem.

– Studien är relevant även ur ett IPM-perspektiv (Integrated Pest Management) vilket gör att resultaten också blir intressanta för de konventionella odlarna, säger Theo.

Fakta:

Integrerat växtskydd, IPM, handlar om en hållbar användning av kemiska växtskyddsmedel. Genom att kombinera olika typer av åtgärder bekämpar du ogräs, svampsjukdomar och skadeinsekter. IPM står för Integrated Pest Management. Läs mer på Jordbruksverkets webbplats.