Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm ger 800 000 till forskning om armbågsledsdysplasi hos hund

Publicerad: 30 september 2016

Forskningen ska göras i samarbete mellan institutionen för kliniska vetenskaper, SLU och AniCura Djursjukhuset Bagarmossen och avser initialt en kartläggning av förekomst och prognos vid olika grader av sjukdomen. Armbågsledsdysplasi är en vanlig orsak till hälta med kronisk smärta hos hundar redan från unga år.

Stiftelsen ska verka för utveckling av djursjukvården för våra sällskapsdjur och satsar på finansiering av forskning och evidensstudier, säger Per-Arne Rudbert, ordförande i Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm. Den här inledande studien avser ett viktigt sjukdomskomplex som vi är glada att kunna stödja.

Vi är mycket tacksamma över att ha fått finansiering så vi kan inleda den här angelägna forskningen säger forskare Annika Bergström, SLU och klinikveterinär Marcel Lee, Djursjukhuset Bagarmossen som båda arbetar inom kirurgisk ortopedi. Det här projektet möjliggör senare studier av långsiktiga behandlingsresultat för att se om det går att minimera operativa ingrepp och förbättra hundarnas livskvalitet.

Armbågsledsdysplasi drabbar många hundar och är ett område där det behövs mer kunskap om prognos och behandlingsresultat. Vi tycker det är väsentligt för djursjukhuset att få möjlighet att medverka i sådan patientnära forskning, menar chefsveterinär Josefin Öberg, AniCura Djursjukhuset Bagarmossen.