Deadline 19 december: Medel att söka för FoU-projekt inom ekoproduktion

Publicerad: 27 november 2017

Jordbruksverket utlyser FoUmedel. Högskolor, forskningsinstitut, organisationer eller företag är välkomna att söka bidrag till nya tillämpade försöks- och utvecklingsprojekt för 2018.

Jordbruksverket skall fördela 1,5 miljoner kronor till projekt inom miljökvalitetsmålen, Ett rikt odlingslandskap och Ingen övergödning, samt till projekt inom ekologisk produktion.

Gärna ettårigt projekt med en budget som inte överstiger ca 500 000 kr.

Gödsel och växtskydd prioriterade

Inom ekologisk odling prioriteras projekt som ökar kunskapen om användningen av gödselmedel och växtskyddsmedel för ekologisk produktion. Metoderna kan utvärderas både praktiskt och ekonomiskt.

Utvistelse, inhysningssystem & foder prioriterade

Inom ekologisk djurhållning prioriteras projekt som för gris- och fjäderfäproduktion utvecklar:
• rationella lösningar för utevistelse,
• nya inhysningssystem, eller
• utfodring med 100 procent ekologiskt foder.

Mer information finns på Jordbruksverkets webbplats.

Ansökan ska vara Jordbruksverket tillhanda senast 19 december 2017. Ansökan via Jordbruksverkets FoUdatabas.

Mer information på Jordbruksverkets webbplats.