Forskningspengar till interaktioner mellan naturliga fiender

Publicerad: 10 november 2017

Diana Rubene från institutionen för ekologi har fått ett forskningsanslag på nära fyra miljoner kronor från Formas.

Diana's projekttitel är "Hur kan fåglar hjälpa växter? Interaktioner mellan naturliga fiender och deras påverkan på den biologiska bekämpningen i jordbruket". Forskningspengarna kommer från utlysningen "Mobilitetsstöd för unga forskare".

Diana Rubene har tidigare varit doktorand på institutionen för ekologi. Hennes tidigare forskning har bland annat rört sig kring fåglarna betyder för biologisk bekämpning. Hon har studerat hur grödor påverkar samspelet mellan skade- och nyttoinsekter samt jordbruksfåglar och insekter.

Diana har även undersökt hur fåglar svarar på doftsignaler från angripna växter och om fåglarnas aktivitet påverkar samspelet mellan skadedjur (bladlöss) och deras naturliga fiender (marklevande insekter).