René ska vidareutveckla medborgarforskningen på SLU

Publicerad: 11 april 2019

Professor René van der Wal har ingen aning om vad han ska göra på SLU – och det är så han vill ha det. ”Det är väl ingen idé att flytta till ett nytt ställa och fortsätta arbeta precis som förut” säger han med ett leende. Men det är helt klart att det bland annat kommer att handla om medborgarforskning. René har flera framgångsrika projekt bakom sig i Storbritannien – bland annat ett projekt om humlor som satt avtryck i många trädgårdar och hos deras skötare.

René van der Wal är zoologen som drogs till växtekologi. Och sedan insåg att han måste lära sig mer om livet i marken. Och om människor och hur de använder digital teknik... Vilken avgränsning han än har valt har det alltid dykt upp ett annat perspektiv som pockar på uppmärksamhet. Det har lett till samarbete med människor från vitt skilda discipliner som samhällsvetare och dataforskare.

- Att jag började arbeta med medborgarforskning var en slump som så mycket annat i min karriär, säger han.

Hjälp att identifiera humlor

På universitetet i Aberdeen ledde han en tvärvetenskaplig grupp som bland annat studerade hur datavetenskap kunde bidra till samhället. De utvecklade en identifieringstjänst av humlor där människor kunde få hjälp med att ta reda på vad som surrade i deras trädgårdar. De visste av frågorna till Bumblebee Conservation Trust att människor var intresserade av det.

Ofta när du rapporterar in en artobservation till en dataportal får du ett tack och inte så mycket mer respons än så. René och hans kollegor ville testa vad som hände om rapportörerna fick mer – både informativ och inspirerande – feedback som baserades på det som de rapporterade in.

Feedback funkade fint

På plattformen de utvecklade, BeeWatch, fick människor inte bara veta vilka humlor de hade fotograferat utan också många andra saker.

- Det här funkade över förväntan. Vi såg att människor lärde sig mer om humlor. De kanske inte kunde identifiera alla arter men de insåg att det som surrade i trädgården var många olika arter. Och att dessa arter behövde olika blommor och också blommande växter från vår till höst.

Resultatet blev att 40 procent av dem som interagerade med Beewatch ändrade skötseln av sin trädgård så att den blev till större nytta för humlorna. Till exempel slutade de använda bekämpningsmedel, klippte gräset mer sällan och planterade ”pollinatörs-vänliga” växter. Det blev därmed ett viktigt verktyg för naturvård – något som forskarna hade hoppats på men inte hade trott skulle vara så effektivt.

Utgå ifrån människorna

René tycker att det är viktigt att medborgarforskning utgår ifrån vad människor är intresserade av och vad de tycker om att göra. Vad forskare behöver hjälp med kommer i andra hand. Och det är viktigt att forskaren inser att det inte är hen som sitter på all kunskap. Utifrån det kan man skapa framgångsrika samarbeten där alla kan lära av varandra.

- Jag är inte framförallt ute efter att skapa framgångsrik medborgarforskning utan intresserad av att undersöka relationen mellan forskare och andra deltagare, vilka verktyg som utvecklas och varför, hur de fungerar och så vidare.

Han arbetar nu på institutionen för ekologi på SLU och ska delvis ägna sig åt medborgarforskning på SLU – men med vem och vad vet han inte ännu.

- Först måste jag undersöka vilka projekt som finns och hur traditionen för medborgarforskning ser ut i Sverige. Jag måste prata med många människor. Då kan jag se hur jag kan bidra.

Fortsätter med ekologiska samspel

René  har också ägnat sig mycket åt det ekologiska samspelet mellan växtätare och växter. Inte minst i arktiska miljöer. Det kommer han också att fortsätta med.

- Men om jag försöker begränsa mig till ett samspel mellan några arter så håller det inte. Det kommer alltid något flygande som jag inte kan ignorera, säger René van der Wal.

Kontakta gärna René van der Wal om du vill diskutera medborgarforskning och andra projekt. Han vill prata med så många som möjligt av sina nhya kollegor och hitta nya spännande möjligheter.

Mer läsning

The valley at the end of the world – and the magical mysteries we found there
Conservation 2.0: digital tools come to nature’s rescue
Forget tweeting, meet the birds who blog