Global Challenge, Global Teaching – ett samtal med gymnasielärare

Publicerad: 21 januari 2022
En telefon med minecraft på skärmen

Gymnasielärare från sju länder samlades för att lära sig mer om Global Challenge. Den globala utmaningen skrivs av hundratals studenter varje år för att lära sig om livsmedelsproblem i ett specifikt land. Den här uppgiften tillåter också studenter att delta i deras lokala ungdomsinstitut, där de bästa uppsatserna väljs ut.

Lärarnas erfarenheter
Luke Becker från Minnesota (USA) och Håkan Jansson från Sverige är båda gymnasielärare som redan använder Global Challenge i sina klassrum. Hur de tar sig an den här utmaningen är upp till dem, och båda har ett alldeles eget sätt att göra det.

Luke Becker: "Många elever i mitt klassrum har inte ens lämnat delstaten när de går ut gymnasiet, så det är svårt för dem att få ett globalt perspektiv. Att implementera program som Journey 2050, som inkluderar ett jordbrukssimuleringsspel, och att koppla det till den utmaningen Global Challenge är avgörande för att alla elever ska få ett globalt perspektiv på hungern i världen." Särskilt under en tid av onlineutbildning ger detta en meningsfull lektion för gymnasieelever att få kunskap om livsmedelssäkerhet.

Håkan Jansson tillämpar en liknande princip att använda spel som ett sätt att lära elever om lantbruk. Håkan använder det populära spelet Minecraft och kopplar det till jordbruksrelaterade problem i den verkliga världen. Eleverna får först lära känna ett samhälle i Guatemala som kämpar mot hunger och näringsbrist. Sedan kan de använda Minecraft-kartorna baserade på platsen för det samhället och samarbeta för att bygga till exempel jordbrukssystem som en möjlig lösning på problemen. Deras virtuella upplevelser kopplas sedan tillbaka till samhällen i Guatemala, som eleverna sedan kan skriva om för sin Global Challenge.

Lärare inspirerade
Mötet, arrangerat av SLU Youth Institute, var tänkt att inspirera lärare att implementera Global Challenge i sina klassrum. Lärare som redan var bekanta med uppgiften kunde också dela med sig av sina erfarenheter och prata om möjliga utmaningar. Gymnasieläraren Greetje Kranenburg sa efter diskussionsrundorna: "Språket är också en viktig del av den globala livsmedelsförsörjningen, så språklärare kan lika gärna tillämpa Global Challenge i sina klassrum." Evenemanget skapade många möjligheter för lärare att implementera sin Global Challenge på nya sätt och kommer att stimulera fler elever att delta i framtida Youth Institutes!

Fakta:

Välkommen till SLU Youth Institute!

Syftet med SLU Youth Institute (SLU YI) är att skapa intresse hos svenska gymnasieelever för hur livsmedelsförsörjningen ska tryggas i världen och för att hitta hållbara lösningar på de globala utmaningarna. SLU Youth Institute är en svensk del av de många Youth Institutes som organiseras runt om i världen av World Food Prize Foundation. För att delta skriver gymnasieeleverna en uppsats om en global utmaning inom området hållbar livsmedelsförsörjning.