KCF tar del av nordiskt digitaliseringsprojekt om lantbruk

Publicerad: 26 april 2022
mobiltelefon

Digitaliseringen pekas ut som en viktig faktor för ökad effektivitet och produktivitet i jordbruket. Trots att många tekniska lösningar finns på plats går utvecklingen långsamt. Ett särskilt problem som uppmärksammas är att det tar lång tid att implementera ny teknik och digitala lösningar i ledningssystem på företagsnivå. Genom det finska kompetensnätverket AgriHubi hämtar svenska forskare inspiration för framtida projekt.

SLU Kompetenscentrum företagsledning har genom nätverket Nordic Testbed Tetworks kommit i kontakt med kompetensnätverket AgriHubi som finansieras av jord- och skogsbruksministeriet i Finland och samordnas av naturresursinstitutet Luke. Syftet med Agrihubi är att stödja lantbruksföretag genom rådgivning, forskning och utbildning inom digitaliseringsområdet.

Fokus på viktiga frågor för entreprenörer och företagare

Nätverkets mål är att stärka lantbruksföretagens konkurrenskraft och förnyelseförmåga genom att öka användningen av modern teknik och digitalisering i kunskapssystemet nära företagaren. AgriHubi fokuserar sin forskning och aktiviteter på frågor som är viktiga för entreprenören och företagaren. Det också tänkt att vara en kanal för att påverka förnyelsen av utbildning och rådgivning inom jordbrukssektorn. Det aktiva deltagandet och inflytandet från jordbruks- och trädgårdsföretagare i detta nätverk påskyndar också överföringen av information och identifieringen av nya behov.

Svenskt engagemang ger nya lärdomar

Per Hansson, verksamhetsledare för SLU Kompetenscentrum företagsledning, har tillsammans med Anders Herrlin, forskare på institutionen för biosystem och teknologi, under ett års tid deltagit i möten med AgriHubis ledningsgrupp.  Genom benchmarking av det finska kompetensnätverket ska möjliga områden för samarbete identifiera, samt ytterligare forsknings- och utvecklingsprojekt inom området företagsledning, entreprenörskap och innovation riktat till de gröna näringarna genereras. Målet är att på ett strukturerat och långsiktigt sätt bidra till att stärka kunskapssystemet samt öka konkurrenskraft, lönsamhet och produktion inom lantbruket.

Förhoppningen är att tillsammans med samarbetspartners som Landshypotek, Skånemejerier ekonomisk förening och LRF Skåne kunna dra nytta av lärdomarna från det finska projektet till nytta för svenskt lantbruk och ge inspiration till framtida projekt på området.