Att utveckla nyttiga mikrober till produkter

Publicerad: 16 oktober 2023
Några panelister på en scen framför publik. Foto.

Ramesh Vetukuri var med i en paneldiskussion på Skåne Innovation Day som fokuserade på att investera i innovation. "Mötet gav mig en bra förståelse för hur jag kan omvandla min forskning om biologisk bekämpning och probiotika från teori till praktisk tillämpning och produktutveckling", säger Ramesh.

Skåne Innovation Day 2023 arrangerades i Malmö i början av oktober av Region Skåne. I år låg fokus på det stöd som erbjuds via främjande aktörer och berättelser från de som nyttjat stödet, både när det kommer till att investera tid och pengar i innovationsutveckling.

Samarbete mellan industri, testbäddsanläggningar och akademi

Forskaren Ramesh Vetukuri var paneldeltagare i ämnet "Livsmedelskedjan som utvecklingsarena för hållbarhet och konkurrenskraft."

– Vår diskussion kretsade kring samarbetet mellan industrin, testbäddsanläggningar och akademin. Vi pratade om hur nystartade företag använder testbäddsfaciliteter för produktutveckling och hur testbäddsmiljöer påverkar deras affärsutveckling, säger Ramesh.

– Dessutom funderade vi på det hypotetiska scenariot: Var skulle vi vara nu om det inte fanns tillgång till testbäddar i Skåne?

En ögonöppnare för innovationsmöjligheter

Utöver panelen hade Ramesh möjlighet att mingla med representanter från start-ups, testbäddsanläggningar och forskare från södra Sverige.

– Mötet var väldigt matnyttigt! Jag fick en gedigen förståelse för hur jag kan omvandla min forskning om biologisk bekämpning och probiotika från teori till praktisk tillämpning och produktutveckling, säger Ramesh.

– Jag tror att det här mötet fungerade som en ögonöppnare för de många möjligheter som finns för forskare vid SLU, särskilt för dem som har idéer som biologisk bekämpning eller användning av nyttiga mikrober i produktutveckling.

Att stödja hållbar innovation

Stöd finns att få från testbäddar, kommuner, svenska myndigheter och EU för innovationer kring hållbarhet inom lantbruk och livsmedelsindustrin.

– Skulle någon SLU-forskare behöva mer information finns jag tillgänglig för att hjälpa till. Dessutom har Nicholas Jakobsson från SLU Holding, som kan nås på nicholas.jakobsson@slu.se, stora kunskap om det här och är en ovärderlig resurs, avslutar Ramesh.

En man med mörkt hår och glasögon i laboratoriemiljö. Foto.

Ramesh Vetukuri
Universitetslektor på institutionen för växtförädling
ramesh.vetukuri@slu.se