Växtproduktion - mark och grödor
Information från kursledaren
Saländring tenta 30/9
Tentan VN/JV den 30/9 har flyttats från A241 till Tentamensal 1 (Undervisningshus)
2020-06-30
Kursen ges i Zoom med vissa fysiska moment
Kursen ges i stort sett på distans via Zoom med vissa Campus-baserade moment med hänsyn till social distansering. Välkommen till kursen.
2020-04-29
Välkommen
Kursen kommer att gå som planerad. Just nu planerar vi för både normal och distans undervisning. Oavsett vilken som gäller är du välkommen till kursen!
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1350-10282 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1350
Läsåret 2023/2024
Växtproduktion - mark och grödor (BI1350-10431)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Växtproduktion - mark och grödor (BI1350-10086)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Växtproduktion - mark och grödor (BI1350-10305)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Växtproduktion - mark och grödor (BI1350-10193)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1350 Växtproduktion - mark och grödor, 15,0 Hp
Crop Production - soil and cropsÄmnen
Markvetenskap Biologi Biologi MarkvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Grödkunskap | 5,0 | 0102 |
Växtnäring | 4,0 | 0103 |
Hydroteknik | 2,0 | 0104 |
Jordbearbetning | 2,0 | 0105 |
Gårdsprojekt | 2,0 | 0106 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
- 45 hp Biologi, varav 7,5 hp växtproduktion- 15 hp Markvetenskap, inklusive kunskaper i markfysik, markkemi och markbiologi
Mål
Kursen har stor bredd och ger en helhetsbild av dagens växtodlingssystem under nordiska förhållanden. Syftet är att skapa förståelse för växtproduktionens förutsättningar baserad på erhållna kunskaper inom växtodlingslära, jordbearbetning, hydroteknik och växtnäringslära
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för växtproduktionens förutsättningar och begränsningar vad gäller jordmån, markbördighet och klimat med fokus på Sverige.
• Redogöra för växtfysiologiska processers, omgivningsfaktorers och odlingsåtgärders påverkan på etablering, tillväxt, utveckling och kvalitetsetablering hos kulturväxter
• Redogöra för mineralämnens funktion i växten, transport och tillgänglighet i marken samt utvärdering av växtnäringstillstånd.
• Redogöra för åtgärder i växtproduktionen i form av markvattnets reglering genom t.ex. dränering och bevattning samt åtgärdernas inverkan på mark, växt och miljö. Redogöra för jordbearbetningens påverkan på växtproduktion och markens ekosystemtjänster.
Innehåll
Kursen behandlar biologin hos kulturväxter samt hur omgivningsfaktorer och odlingsåtgärder t. ex. jordbearbetning och gödsling påverkar olika komponenter av odlingssystemet. Kursen omfattar också studier av typjordar med avseende på deras bruknings- och odlingsegenskaper, dränerings- och bevattningsbehov samt jordbearbetning och sådd. I ett fristående projektarbete bearbetas och utvärderas olika delar av växtodlingen på gårdsnivå.
Schemalagda aktiviteter: föreläsningar, övningar, seminariearbete, studiebesök och projektarbete.
Obligatoriska moment: övningar, seminariearbete, studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga prov samt godkända redovisningar av projektarbete och seminarieövningar. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet 15 hp Markvetenskap, inklusive kunskaper i markfysik, markkemi och markbiologi kan t.ex. uppnås genom att ha uppnått minst 15 hp godkänt resultat på kurserna Grundkurs för agronom mark/växt, 15 hp, Biogeofysik 7,5 hp och Markvetenskap 15 hp eller genom aktivt deltagande på de obligatoriska momenten på dessa kurser.Förkunskapskravet 7,5 hp växtproduktion kan t.ex. uppnås genom godkänt resultat på kursen Fältkurs i växtproduktion 7,5 hp eller genom aktivt deltagande på de obligatoriska momenten på denna kurs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtproduktionsekologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier Växtproduktion- mark och grödor (BI1350)
Kursen består av fyra avsnitt samt ett Gårdsprojekt med en ansvarig lärare för varje avsnitt. Varje avsnitt examineras och betygsätts separat och viktas sedan ihop enligt nedan.
-
Grödkunskap
-
Jordbrukets vattenhushållning
-
Växtnäring
-
Jordbearbetning
-
Gårdsprojekt
På delavsnitt 1-3 ges betyg U, 3, 4, 5. På avsnitt 4 ges betyg U, 3, 4 och på avsnitt 5 ges betyg U, G. Examinator för kursen avgör det slutgiltiga betyget vilket i enstaka fall kan innebära avsteg från nedanstående regler.
För betyget 3 krävs:
-
godkänd på alla avsnitt.
-
att du deltagit på samtliga obligatoriska moment. Det ska finnas särskilda skäl för att du ska kunna begära att få ta igen ett missat obligatoriskt moment inom tidsramen för kursen, se länk till SLU:s regelsamling
-
Om inte särskilda skäl föreligger kan du ta igen momentet vid följande kurstillfälle. I vissa fall kan du ta igen ett moment redan inom tidsramen för kursen genom att du utför en tilldelad extrauppgift. Du tar själv kontakt med berörd lärare och i andra hand avsnittsansvarig.
För överbetyg (4 och 5) krävs dessutom:
-
för slutbetyg 4: minst tre överbetyg på delavsnitt 1 4, alternativt att du uppnått minst 75% av det totala poängantalet på delavsnitt 1-3 samt betyg 4 på delavsnitt 4.
-
för slutbetyg 5: överbetyg på samtliga delavsnitt 1 4 varav minst tre på nivå 5, alternativt att du uppnått minst 85% av det totala poängantalet på delavsnitt 1-3 samt betyg 4 på delavsnitt 4.
-
att överbetyget erhållits på tentamina som ges inom den schemalagda tiden för kursen eller på första omtentan.
Examinator för kursen är Robert Glinwood
Betygsgränser avsnitt 1-3
Kunskapsmålen examineras i skriftlig tentamen där minst 60% av maximalt poängantal är ett godkänt resultat. För betyg 4 och 5 krävs 75 respektive 85% av maximalt poängantal. Observera att på vissa delavsnitt avrundas poängen till närmaste hel- eller tiotal.
Mål och betygskriterier för kursens avsnitt
1. Grödkunskap
Mål: Redogöra för växtfysiologiska processers, omgivningsfaktorers och odlingsåtgärders påverkan på etablering, tillväxt, utveckling och kvalitetsetablering hos kulturväxter.
Avsnittsansvarig: Robert Glinwood
För betyg 3-5 krävs att studenten kan:
-
Redogöra för och värdera hur genetiska egenskaper, miljöfaktorer och odlingsåtgärder påverkar hur avkastning och kvalitet hos våra vanligaste jordbruksgrödor byggs upp.
-
Värdera kunskaperna om jordbruksgrödors fysiologi med hänsyn till möjligheterna för odling av jordbruksgrödor i olika miljöer.
-
Redogöra för viktiga växtfysiologiska processer som styr eller påverkar växters och särskilt jordbruksgrödors produktionsförmåga under olika miljöförhållanden och för metoder att experimentellt mäta dessa processer.
3. Jordbrukets vattenhushållning
Mål: Redogöra för åtgärder i växtproduktionen i form av markvattnets reglering genom t.ex. dränering och bevattning samt åtgärdernas inverkan på mark, växt och miljö.
Avsnittsansvarig: Jennie Barron
För betyg 3-5 krävs att studenten kan:
-
Redogöra för de grundläggande markfysikaliska förutsättningarna och begränsningarna för odling i Sverige
-
Redogöra för dräneringens och bevattningens effekter på mark, gröda och miljö
-
Analysera och diskutera val av dränerings- och bevattningsmetoder utifrån klimat, markegenskaper, gröda, produktionskrav och miljöhänsyn
4. Växtnäring
Mål: Redogöra för mineralämnens funktion i växten, transport och tillgänglighet i marken samt utvärdering av växtnäringstillstånd
Avsnittsansvarig: Karin Hamnér
För betyg 3-5 krävs att studenten kan:
-
Redogöra för metoder för diagnos av växtnäringstillstånd och förklara hur dessa används för att bestämma grödans behov av näring
-
I viss omfattning visuellt bedöma näringstillstånd för några lantbruksväxter
-
Redogöra för de essentiella mineralämnenas förekomst och funktioner i växten samt tillgänglighet i marken
-
Beskriva kopplingen mellan näringstillstånd, växtproduktion och yttre miljöpåverkan för de viktigaste makro- och mikro-näringsämnena för de viktigaste lantbruksgrödorna
5. Jordbearbetning
Mål: Redogöra för jordbearbetningens påverkan på växtproduktion och markens ekosystemtjänster
Avsnittsansvarig: Ararso Etana
För betyg 3 krävs att studenten kan:
-
Redogöra för hur olika bearbetningsredskap principiellt skiljer sig åt
-
Tillämpa grundläggande teori om tryckutbredning i mark
-
Redogöra för avdunstningsförlopp och grödornas etablering
-
Redogöra för grödornas behov av luckring
-
Redogöra för mekanisk ogräsbekämpning
-
Redogöra för miljöeffekter av bearbetning
För betyg 4 krävs att studenten kan:
-
Föra ett fördjupat resonemang kring punkterna 1-6 ovan
Kunskapsmålen examineras på en hemtentamen där svaren på samtliga frågor ska nå upp till betygsnivå 3. För betyg 4 krävs att 60 % av frågorna når upp till betygsnivå 4.
6. Gårdsprojektet
Mål: I ett fristående projektarbete ska växtodlingen på befintliga gårdar beskrivas.
Avsnittsansvarig: Karin Hamnér
För betyg 3 krävs att studenten kan:
-
Integrera kunskaper från kursens olika delområden i en analys av växtproduktionen i ett jordbruksföretag efter ekologiska och ekonomiska förutsättningar, inklusive förslag till förändringar
Kunskapsmålen examineras i skriftlig redovisning.
Litteraturlista
- Litteraturelista [Litteraturelista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI1350/10282.2021/Litteraturlista_BI1350-2020-f.pdf)