Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektiv
Inom alla samhällssektorer är det viktigt att ha god kännedom om hur växter kan används och en förståelse för deras potential och begränsningar. Kursen ger kunskap om hur olika växtslag inom jordbruk, skog, landskap och trädgård används för olika syften i samhället, och hur olika värden ibland står emot varandra. Ur ett urbant och ruralt samhällsplaneringsperspektiv tittar vi närmare på vilka funktioner växter har och hur de kan bidra till en ökad hållbarhet samt en biobaserad ekonomi.
Information från kursledaren
Kursintroduktion BI1423
Hej och välkommen till en intressant och lärorik kurs. Kursen ges för första gången och har haft ett högt söktryck (flera i kö). Den kommer att på distans via Zoom. Kursen går mellan 230116-230604.
Första föreläsningen blir måndagen den 16/1 och är mellan kl 15.00-17.15. Föreläsningen kommer att spelas in så att det skall gå bra att se den senare om du inte har möjlighet att deltaga just då.
Kursen är indelad i 3 moduler. De flesta föreläsningar ligger under modul 1, vilka sedan examineras med ett Quiz.
I Modul 2 kommer vi att arbeta med texter som läses diskuteras och som slutligen redovisas i ett seminarium.
I modul 3 blir det ett eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten sker på Zoom. Lite in på modul 3 skall vi ha träff med 2 dagar i Skåne.17-18 april. Det är viktigt att ni bokar dessa dagar redan nu i er kalender.
Dag 1: Kl 9.00 har vi ett studiebesök i Malmö där vi börjar med att titta på takträdgårdar. Vi kommer sedan med hjälp av vår guide se flera intressanta områden i Malmö. Eftermiddagen tillbringas i Alnarp där vi fortsätter att visa flera intressanta projekt.
Dag 2 Vi har då tillgång till buss som startar 7.45 från Alnarp. (Bussen kan hämta på Malmö station kl 8.00). Vi börjar med att åka till Jordberga gård som är en stor gård med cirkulärt tänkande inför framtiden. Vi ämnar kunna avsluta dagen med avlämning Malmö station ca 16.00.
Kursledare - Maria Herneke Walter
Vid frågor, kontakta: maria.herneke.walter@slu.se, eller Utbildningsadministratör – Ann-Charlotte Dahlbäck ann-charlotte dahlback@slu.se
Det mesta av kommunikation från kursledningen till dig sker via Canvas, så det rekommenderas att du laddar ner Canvas-appen och sätter på notisfunktionen
Examination, poäng, kurstid och betygsnivå
Du examineras på kursen genom:
- Quiz i modul 1(Godkänt/Underkänt)
- Seminarium i zoom i modul 2 (Godkänt/Underkänt)
- Eget arbete med redovisning och opponering på varandras arbeten på zoom (Underkänt/3/4/5)
- Det egna arbetet blir betygsstyrande till slutbetyg (under förutsättning att de 2 andra modulerna är godkända)
Litteratur presenteras senare och kommer i stor utsträckning att kunna laddas ner
Modul 1 kommer att synas senast 11/1 på Canvas.
Preliminärt schema och sammanfattande beskrivning av kursupplägget.
Topic: BI1423 Växters funktionalitet....
Time: This is a recurring meeting Meet anytime
Meeting ID: 650 9758 8633
Passcode: 123456
Join Zoom Meeting
https://slu-se.zoom.us/j/65097588633
Välkommen
Maria Herneke Walter
Kursledare
Modul |
Poäng |
betyg |
Examination |
kurstid |
1 |
3 |
G/U |
Föreläsningar examinationsform Quiz Öppet 220216-220226 |
V3-7 |
2 |
4 |
G/U |
Texter läses och diskuteras Seminarium Zoom |
8-13 |
3 |
8 |
U/3/4/5 |
Inleds med en introduktion i bibliotekssök på Zoom, 17-18 april studiebesök i Skåne (mer info kommer). Eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten på Zoom |
14-23 |
Vecka |
Schema |
föreläsare |
Innehåll |
Litteratur |
3 |
Mån 16/1 15.00-17.15
Ons 18/1 15.00-17.00
Tor 19/1 15.00-17.00 |
Maria Herneke Walter Kristina Blennow
Anders Carlsson
Jonatan Leo |
Introduktion Effekter av klimatförändringarna globalt så väl som i Sverige? Framtidens mat produktion. Vilka scenarier
Växtbiologi
Vad är en växt? Fotosyntes, näringsämnen, fiber, |
|
4 |
ons 25/1 14.15-16.00 tor 26/1 14.15-16.00 |
Thomas Prade |
Jordbrukets växter och effekter på klimatet |
|
5 |
Tis 31/1 15.00-17.00 Tor 2/2 15.00-17.00 |
Eric Agestam |
skog |
|
6 |
tis 7/2 15.00-17.00 Ons 8/2 15.00-17.00 Tor 9/2 15.00-17.00 |
Maria
Ev Åsa
Erik Skärbäck |
Våtmarker/
Bibliotekssök/rapportskrivning
miljöpsykologi Balansering och kompensation – före/efter-analyser
|
|
7 |
tis 14/2 15-17.00 tor 16/2 15-17.00 |
Anders Larsson
Johanna Deak |
Samhällsplanering |
|
8 |
Examination Modul1 Quiz Öppet 220216-220226 |
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1423-30215 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1423
Läsåret 2023/2024
Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektiv (BI1423-30211)
2024-01-15 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1423 Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektiv, 15,0 Hp
Plants functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspectiveÄmnen
Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Quiz i Canvas | 3,0 | 0001 |
2 Seminarium i zoom | 4,0 | 0002 |
Skriftligt inlämning, muntlig redovisning i zoom samt opponering | 8,0 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Syftet med kursen är att ge en översikt över växters funktionalitet och hur vi från ett systemperspektiv kan använda växter för att möta samhällsutmaningar i dag och i framtiden. Fokus ligger på hållbarhet och klimatpåverkan utifrån ett samhällsplaneringsperspektiv. På kursen kommer studenten utifrån tidigare erfarenheter och nya kunskaper att arbeta med aktuella problemställningar för att ges förståelse för möjligheterna kring växtanvändning och träna sig i kritiska och kreativa förhållningssätt.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
• redogöra för de vanligaste typerna av växtanvändning i olika miljöer och situationer samt hur det påverkar samhället, landskapet och klimatet.
• beskriva hur växter genom sina funktioner kan bidra till ett hållbart samhälle och att lindra effekterna från klimatförändringar.
• analysera växtbaserade lösningar samt ge förslag på växtanvändning som kan driva en hållbar teknisk, social och ekonomisk utveckling.
Innehåll
Kursen är indelad i tre moduler. I den första modulen behandlas växternas funktioner med växtslagskännedom och växtegenskaper, växters sociala och ekonomiska betydelse, växters estetik och egenvärden, miljöns påverkan på växter och växters miljöpåverkan. I den andra modulen behandlas olika landskapselement så som skog, åker, vegetation i städer, växter vid vatten samt ängar och andra kulturpåverkade områden. Vi tittar på hur olika landskapselement kan användas för att uppnå en hållbar samhällsplanering och för att belysa möjligheter, utmaningar och begränsningar i växtanvändning. Perspektiven kretsar kring produktion, rekreation, ekosystemtjänster, tekniska lösningar, biologisk mångfald och klimat. I den sista modulen behandlas konkreta utmaningar och frågeställningar tillsammans med olika verktygslådor och lösningar för att nå en biobaserad ekonomi. Modulen tar också upp viktiga samhällsaktörer och hur vi som samhälle kan driva en grön omställning för att anpassa oss till och lindra effekter från klimatförändringar.
Kursen består av digitala föreläsningar och litteratur på distans samt obligatoriska möten på plats med övningar och diskussioner. I slutet av kursen ska studenten skriva ett inlämningsarbete med en muntlig presentation samt diskussion.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt deltagande i obligatoriska moment samt godkända inlämningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Distanskurs med två obligatoriska träffar vid SLU i Alnarp.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtförädling
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Mål i kursplan Efter genomgången kurs ska studenten kunna: |
Modul 1: Redogöra för de vanligaste typerna av växtanvändning i olika miljöer och situationer samt hur det påverkar samhället, landskapet och klimatet |
Modul2 Beskriva hur växter genom sina funktioner kan bidra till ett hållbart samhälle och att lindra effekterna från klimatförändringar. |
Modul 3 Analysera växtbaserade lösningar samt ge förslag på växtanvändning som kan driva en hållbar teknisk, social och ekonomisk utveckling. |
Examination |
Quiz i Canvas baserat på litteratur och föreläsningar Godkänt på alla frågor (kan göras flera gånger)
|
Läsa och diskutera i grupp 5st arbeten Följande tas upp: Vilken funktion har växterna? Kan det implementeras? Hur? Var? Svårigheter? Vilka globala mål berörs? Vilka av följande kriterier berörs?
Obligatorisk närvaro på seminarium där var och en skall vara beredd på att svara på frågorna då gruppsammansättningarna kan ändras.
|
Eget arbete med redovisning samt opponering på ett annat arbete. Arbetet behandlar växtbaserade lösningar lokalt/regionalt, stad/land. Målet är att kunna diskutera hur man kan implementera en lösning för att driva på en samhällsutveckling som bidrar till att delar av de globala hållbarhetsmålen nås. Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts.
Arbetet utförs med hjälp av artiklar, egna sökningar samt eventuella egna intervjuer. Det utförs med stöd av handledning och skall vara 4-6 sidor långt (ink bilder). Det skall vara skrivet enligt vetenskapligt upplägg med tillhörande referenslista. Uppsaredovisatsens olika delar | Externwebben (slu.se)
2 dagars studiebesök i Skåne där praktiska tillämpningar visas upp. Kan man inte delta, får man visa att man har inhämtat informationen på annat sätt tex. Genom att intervjua en kurskamrat, kontakta kommun och företagare på egen ort )
Obligatorisk närvaro vid seminariet |
Betyg 5 Studenten kan |
|
|
Mycket utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör flera av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts. |
Betyg 4 Studenten kan: |
|
|
Utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör några av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts. |
Betyg 3 Studenten kan |
|
|
Översiktligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till några av de globala målen samt berör något av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt. |
Möjliga betyg |
G/U |
G/U |
5/4/3/U Poäng |
|
|
|
Det krävs minst G på alla moduler för att Betyg skall uppnås |