Ny sökning
LK0380

Stadens utmaningar

Kursen Stadens utmaningar ger en bred introduktion till området hållbar stadsutveckling. Kursen är tematiskt upplagd kring stadens hållbarhet ur sociala, ekologiska samt ekonomiska perspektiv. Föreläsningar varvas med skrivuppgifter och seminarier. Föreläsare med olika bakgrund och kompetens medverkar i kursen för att bidra till en förståelse för de många olika utmaningar och möjligheter som behöver belysas för en hållbar stadsutveckling.

Information från kursledaren

2020-08-24
Välkomna till Stadens utmaningar
Den 1 sept. 2020 ses vi i Alnarp i Crafoord salen för en kursintroduktion och upprop för kursen Stadens utmaningar. Kursintroduktionen kommer att ge information om hur kursen är upplagd och vad målen är med kursen. På eftermiddagen och den 2a sept. blir det två tillfällen att friska upp kunskaperna i akademiskt skrivande och urban ekologi. De första dagarna efter kursstart är det rörigt med antagningen till kursen och programmen så det kan komma in reservantagna studenter. Därför har vi gjort dessa uppsamlings övningar/föreläsningar. Veckan efter börjar vi på allvar. Vi har Covid anpassad undervisning så mycket kommer att gå online. Inledande föreläsningar vid starten av varje nytt tema blir på plats men vi ska antingen spela in eller ge möjlighet att delta online även vid dessa tillfällen för de som inte kan delta fysiskt. Mycket välkomna Ann-Mari och lärarlaget

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0380-10167 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Lärandemål från kursplanen

Efter kursen ska studenterna kunna;

- söka upp, sammanställa och presentera information om stadens möjligheter muntligt och skriftligt utifrån olika aspekter (ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella) som är relevanta för en hållbar stadsutveckling

- formulera relevanta frågeställningar inom området hållbar stadsutveckling och koppla slutsatser till dessa

- förstå komplexiteten i de aktuella hållbarhetsutmaningar städer står inför

- problematisera och analysera olika brukargruppers behov och intressen i stadsmiljöer och sätta dessa i relation till den fysiska miljön (byggd miljö, klimat, ekologiska förutsättningar, geologisk placering, demografi)

- förstå den fysiska miljöns betydelse för människors och andra organismers välbefinnande, trivsel och sociala liv

- förstå staden från ett globalt till lokalt perspektiv och stadens förutsättningar i relation till landsbygden

- känna till lösningar för hur det går att skapa förutsättningar för en hållbar stadsutveckling och möta städernas utmaningar.

- känna till grundläggande begrepp inom stadsplanering och förvaltning

Betygskriterier

Temapapers (3 st)

För godkänd text krävs att studenten:

  • Skriver 1000-1500 ord (inkl. rubrik och referenser, överskridelser av ordgränsen ses negativt)
  • Formulerar syften och frågeställningar (betygsskala: frågeställning)
  • Fördjupar sig i en fråga/problematik med anknytning till aktuellt tema inom hållbar stadsutveckling (betygsskala: frågeställning)
  • Använder vetenskaplig litteratur samt ev. annan relevant och kvalitetsgranskad litteratur på ett kritiskt och ifrågasättande sätt (betygsskala: ämneskunskap)
  • Skriver med läsbarhet vad gäller struktur, språk och referenshantering (betygsskala: formalia)
  • Utvecklar resonemang om och belyser komplexiteten i städers aktuella utmaningar (betygsskala: diskussion)
  • Diskuterar sina frågeställningar och resonemang på ett sammanhängande sätt och i relation till ett större sammanhang (betygsskala: sammanhang, diskussion)
  • Granskar och använder litteratur och annan information på ett kritiskt och ifrågasättande sätt (betygsskala: kritiskt tänkande)

Papers examineras av två personer inom en lärargrupp.

Temapapper utökat

  • Skriver högst 4000 ord (inkl. rubrik och referenser, överskridelse av ordgränsen ses negativt)
  • Formulerar syften och frågeställningar (betygsskala: frågeställning)
  • Fördjupar sig i en fråga/problematik med anknytning till aktuellt tema inom hållbar stadsutveckling (betygsskala: frågeställning)
  • Använder vetenskaplig litteratur samt ev. annan relevant och kvalitetsgranskad litteratur på ett kritiskt och ifrågasättande sätt (betygsskala: ämneskunskap)
  • Skriver med läsbarhet vad gäller struktur, språk och referenshantering (betygsskala: formalia)
  • Utvecklar resonemang om och belyser komplexiteten i städers aktuella utmaningar (betygsskala: diskussion)
  • Diskuterar sina frågeställningar och resonemang på ett sammanhängande sätt och i relation till ett större sammanhang (betygsskala: sammanhang, diskussion)
  • Granskar och använder litteratur och annan information på ett kritiskt och ifrågasättande sätt (betygsskala: kritiskt tänkande)

Betygskriterier för temapapers

Betyg

Frågeställning

Ämneskunskap

Sammanhang

Diskussion

Kritiskt tänkande

Formalia

5

Studenten kan formulera väl avgränsade frågeställningar/syften som är grundade i vetenskaplig litteratur och som är anpassade till uppgiften

Studenten kan sammanställa relevant litteratur, förhålla sig till litteraturen på ett analytiskt och källkritiskt sätt

Studenten kan analysera komplexiteten mellan de olika sammanhang som finns inom ämnet och dra välgrundade slutsatser

Studenten kan relatera diskussionen till ett större sammanhang visa på betydelsen av resultaten och använda sig av källor som stärker detta

Studenten använder många olika källor, ställer dessa mot varandra och gör en egen kritisk analys

Studenten kan skriva med en mycket god struktur samt en alltigenom korrekt referenshantering och språkbehandling

4

Studenten kan formulera för ämnet och uppgiften lämpliga och väl genomarbetade frågeställningar/syften samt motivera frågeställningarna/en

Studenten kan använda sig av källor av hög relevans och med hög trovärdighet (vetenskapliga artiklar) samt källor även utanför rekommenderad litteratur och tolka innehållet korrekt

Studenten kan beskriva och förklara komplexiteten mellan de olika sammanhang som finns inom ämnet och dra slutsatser

Studenten kan utveckla sammanhängande resonemang, diskutera sina inledande syften och hålla en röd tråd genom uppsatsen

Studenten använder många olika källor och ställer dessa mot varandra

Studenten kan skriva med god struktur, referenshantering samt språkbehandling

3

Studenten kan formulera frågeställningar/syften som rör ämnet och uppgiften

Studenten kan välja för ämnet och sammanhanget lämpliga källor och tolka innehållet korrekt

Studenten kan beskriva komplexiteten mellan de olika sammanhang som finns inom ämnet

Studenten kan utveckla sina resonemang och syften genom uppsatsen

Studenten använder olika källor för att belysa ämnet från flera håll

Studenten kan strukturera innehållet, och har en acceptabel språkbehandling och referenshantering

Litteraturlista

  1. The Sustainable Urban Development Reader, 3rd edition, London: Routledge Författare: Wheeler, S. M. & Beatley, T. (red.) (2014) ISBN: ISBN 9780415707763

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Hållbar stadsutveckling, ledning, organisering och förvaltning - master Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0380 Anmälningskod: SLU-10167 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Studietakt: 50%