Mer poesi, mindre fakta - reflektioner från ett studiebesök i Tyresta

Senast ändrad: 28 oktober 2013

NATURVÄGLEDAREN NR 2, OKTOBER 2013

Tillbaka till Naturvägledaren 2 2013

Upplevelsen av skogen slår ut presenterad fakta om skogen, konstaterade internationella deltagare vid studiebesöket i Tyresta nationalpark.

Plötsligt skrattar trollet mot oss. Några torra asplöv rinner nerför dess panna. Alla stannar upp, sedan kommer kamerorna fram. Det bor verkligen ett troll i den här skogen, just där den nya äventyrsstigen för barn håller på att anläggas.

Nästa stopp på äventyrsstigen är en vikingagrav. Vid den autentiska graven kommer några nytillverkade föremål att läggas till: ett svärd och en vikingaskatt. Kulturarv kombineras med sagoberättande, med arkeologer inblandade i utformningen.

Bortom de blommande hästhagarna får vi också se den nyinvigda Fågelstigen. Det var sällan någon besökare hittade hit. Därför finns nu en markerad led fram till ett arkitektritat, generöst tilltaget fågeltorn, och den raserade fördämningen har renoverats.

Men mest tagna blir de utländska konferensdeltagarna av själva skogen i nationalparken, med flerhundraåriga tallar och granar.

Några reagerar på att informationsskyltarna vimlar av ekologiska fakta. Känslor är överlägsna fakta, säger de. Blir man förälskad i skogen kan man hitta fakta själv. Kanske kan man bjuda på en dikt i stället?

Och placera ut lutande stockhalvor, säger någon, där man kan lägga sig på rygg och se på trädtopparna. Det är så lätt att man glömmer att titta upp.

Michaela Lundell

PS Redaktionen kommenterar: Tjäderstigen invigdes av Jonas Leksell och med närvaro av en stor mängd barn den 15 september 2013. DS

Tjäderstigen Tyresta. Från www.tyresta.se
Från den nyinvigda Tjäderstigen vid Tyresta.