POM på ELMIA Garden

Publicerad: 15 oktober 2016
Poms monter på ELMIA-mässan 2016. Foto.

Den 5-6 oktober fanns POM på plats på branschmässan ELMIA Garden i Jönköping för att visa upp och berätta om nyheterna i Grönt kulturarvs sortiment 2017.

Tillsammans med Elitplantstationen och svenska plantskolor presenterade POM fem nya Grönt kulturarvsorter: bourbonrosen 'Blomsterhult', spinosissimarosen 'Vaplan', damascenerrosen 'Svea', brittsommarastern 'Axel Tallner' och pelargonen 'Knapa-trädet'. Sorterna kommer att finnas i handelsträdgårdar och garden centers från våren 2017.

Alla nya sorter fanns att se i POM:s monter och Lars-Åke Gustavsson, Karin Persson och Linnea Oskarsson presenterade dem även vid en pressträff och en presentation i montern.

Närmare 3330 personer besökte mässan där nyhetssläpp och handel var i fokus. POM ställde ut i Svenska plantskolors monter där Sveplant, Växtforum, E-planta ekonomisk förening och flera plantskolor fanns representerade.

Linnea Oskarsson, genbankskurator för perenner vid Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU                   linnea.oskarsson@slu.se, 040-41 55 86, 070-350 14 19