Djur- och humansjukvård måste samarbeta mot antibiotikaresistens

Publicerad: 22 juni 2017

All användning av antibiotika ökar risken för att skapa resistenta bakterier och måste ske med stor försiktighet. Idag står sjukvård och folkhälsa i fokus för myndigheter och forskningsråd, medan djurhälsan hanteras separat – trots att det är samma problematik. SLU bjuder in till frukostseminarium i Almedalen på onsdag 5 juli klockan 08.15 för att låta politiker, forskare och företrädare för livsmedelsbranschen diskutera frågan.

Resistenta bakterier är ett av världens allvarligaste hot mot folkhälsan. En viktig orsak är överanvändning av antibiotika till både djur och människor och därför är det viktigt att jobba tillsammans inom djur- och folkhälsa. Sverige har ett gynnsamt läge, men det finns områden som måste förbättras.

All användning av antibiotika ökar risken för att skapa resistenta bakterier och måste därför ske med stor försiktighet. Idag står sjukvård och folkhälsa i fokus för myndigheter och forskningsråd, medan djurhälsan hanteras separat. Djur och människor delar dock samma problematik och för att behålla det goda hälsoläget i Sverige måste vi jobba gemensamt, både inom forskning och hälsovård/veterinärmedicin.Kanske skulle humansjukvården till och med kunna lära sig något av veterinärmedicinen?

Tack vare ett långsiktigt förebyggande arbete är användningen av antibiotika inom svensk djurhållning mycket låg, vilket bidrar till våra livsmedels konkurrenskraft. Den svenska modellen är inte antibiotikafri utan bygger på ansvarsfull användning. Men livsmedlen är såklart antibiotikafria. Precis som inom sjukvården är det viktigt att kunna ha kvar antibiotikan inom veterinärmedicinen.

Seminarium

”Djur- och humansjukvård måste samarbeta mer mot antibiotikaresistens – det gäller en och samma hälsa.”

Sveriges lantbruksuniversitet

• Susanna Sternberg-Leverin, professor i epizootologi & smittskydd, SLU
  • Anna Duse, forskare, Statens veterinärmedicinska anstalt/Växa
  • Magdalena Jacobson, professor i svinmedicin, SLU
  • Åsa Odell, Lantbrukare, vice ordförande, Lantbrukarnas riksförbund
  • Christina Karlsson, dietist och hållbarhetsstrateg, ICA
  • Agneta Karlsson, statssekreterare, Socialdepartementet
  • Ann-Helen Meyer von Bremen, moderator, frilansjournalist

5 juli 2017 kl 08.15-09.30

Sal E35, Campus Gotland vid Uppsala universitet, Cramérgatan 3 i Visby.
Entré, lokal och toalett tillgängliga för rullstol.

Vi bjuder på en enkel frukost.