”Kännedom om dilemman kan leda till bättre samverkan”

Publicerad: 28 november 2018

"Krav på samverkan präglar allt mer styrningen av universitet och forskning. Avsikten sägs vara att höja forskningskvaliteten och förbättra förmågan att möta samhällsutmaningar. Vi delar i grunden ambitionerna, men menar att samverkan i praktiken ofta präglas av förvirring och otydlighet rörande forskarens roll."

Det skriver SLU-forskarna Hanna Bergeå, Mari Kågström, Annette Löf och Martin Westin i en debattartikel i tidningen Universitetsläraren.

I artikeln identifierar författarna fem olika dilemman som de anser måste hanteras i olika samverkansprojekt.

”När vi har konfronterat dessa dilemman har vi lärt oss att det inte finns en idealform för samverkan. Det finns inte bara ett sätt göra forskning relevant för samhället, eller ett sätt för forskare att låta sig influeras av samhällsfrågor när forskningsfrågor formuleras”, skriver de fyra bland annat.