Nya möjligheter i Markdata-appen

Publicerad: 21 februari 2018

Webbapplikationen Markdata.se är gratis att använda och fungerar för alla fält från Skåne upp till större delen av Hälsingland. Man kan använda Markdata.se för att se hur lerhalten varierar inom de egna fälten och ta fram tilldelningsfiler för platsspecifik kalkning och varierad utsädesmängd.

Nytt för i år är att man kan ladda upp egna pH-värden och ta fram kalkningsfiler för att höja markens pH-värde. Nödvändiga bakgrundskartor för kalkbehovsberäkningen finns redan inlagda i systemet.

Markdata.se är lätt att använda och är uppbyggd av en serie menyer, där man gör enkla val. Den kan användas i webbläsare på datorer och surfplattor samt i smarta mobiltelefoner.

Systemet är interaktivt och användaren kan själv ansätta eller korrigera givan av kalk eller utsäde och sedan skapa tilldelningsfiler som kan användas i traktorn. Man kan även ladda upp egna analysresultat från jordprovtagning, och förbättra bakgrundskartorna för den egna gården. Inga uppladdade data lagras. Om man stänger webbläsaren och öppnar den igen måste man ladda in analysfilen igen.

En tilldelningsfil är i princip en digital karta som kan läsas av utrusningen i traktorn. Finns det även GPS-utrusning kan traktorn hela tiden veta hur mycket kalk eller utsäde som ska spridas just på den plats den befinner sig. Mer information finns på Precisionsodling Sveriges (POS) hemsida www.precisionsskolan.se

Lerhaltskartan kommer från Digitala åkermarkskartan (DSMS) som tagits fram av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i samarbete med Sveriges Geologiska Undersökning (SGU). Området som täcks in omfattar åkermark från Skåne t o m större delen av Hälsingland. Det finns även kartlager över markens buffertkapacitet (hur mycket kalk som går åt för att höja pH) och mål-pH (lämpligt pH-värdeför den aktuella jordtypen). Mer information om DSMS finns på www.precisionsskolan.se

Markdata är ett samverkansprojekt där forskning, rådgivning och den privata sektorn arbetar tillsammans för att skapa enkel och användbar information från stora mängder data och avancerad modellering. Markdata.se är ett resultat av flera forskningsprojekt och har utvecklats i samverkan mellan SLU, Hushållningssällskapet och DataVäxt. Utvecklingen av de nya funktionerna har bekostats av Stiftelsen Lantbruksforskning, andra delar har fått stöd av SGU och Västra Götalandsregionen.

Mer information:

Kristin Piikki, SLU, kristin.piiki@slu.se , tel 0511-672 22