Vetenskaplig debatt om naturvårdsbränning av torvmarker

Publicerad: 14 november 2019
Ljunghed. Foto.

En forskare vid institutionen för vatten och miljö är medförfattare på en artikelkommentar i Nature Geoscience.

Michel Peacock, forskare vid institutionen för vatten och miljö, är medförfattare på en artikelkommentar av Andy Baird med flera i Nature Geoscience.

Ursprungsartikeln i samma tidskrift föreslog att naturvårdsbränning är ett bra sätt att minska okontrollerade bränder i torvmarker på norra halvklotet trots att bränningen minskar kolinlagringen.

I kommentaren argumenterar Baird m.fl. mot detta genom att för det första hävda att ursprungsartikelns undersökta torvmark i Storbritannien är kraftigt modifierad och att det därför är svårt att extrapolera resultaten till orörda torvmarker. För det andra påpekar de att orörda torvmarker normalt är fuktiga och har en varierande flora och därför har en naturligt låg risk för bränder. De för fram återfuktning av torvmarkerna som ett bättre alternativ till naturvårdsbränning för att skydda torvmarkerna från bränder.