Marie Spohn, ny professor i skogsmarkens biogeokemi

Publicerad: 22 september 2020
Porträttbild av kvinna utomhus. Foto.

Marie Spohn är ny professor i skogsmarkens biokemi på institutionen för mark och miljö vid SLU sedan maj 2020.

I sin forskning studerar hon omsättningen av kol, fosfor och kväve i terrestra ekosystem. Hon är särskilt intresserad av hur processer för olika näringsämnen i marken påverkar varandra. För att få en bättre förståelse för näringsomsättningen använder hon ett stort utbud av metoder, som till exempel markkemiska analyser, isotoper och mikrobiologiska verktyg.

Under de senaste åren har Marie studerat mark i många olika regioner och länder, inklusive Chile, Sydafrika och USA. I framtiden kommer hon att fokusera på omsättning av näringsämnen i i Sveriges skogsmarker.

Läs mer om professor Marie Spohn här (på engelska).

Fakta:

Marie Spohn studerade biologi och tog doktorsexamen i markvetenskap från Oldenburgs universitet i Tyskland under 2011. Efter en tvåårig postdoc vid universitetet i Göttingen forskade hon vid Bayreuthuniversitetet i Tyskland. Efter en vistelse vid universitetet i Wien 2015 startade hon sin egen forskargrupp vid Bayreuthuniversitetet 2016 finansierad av den tyska forskningsstiftelsen, genom Emmy Noether-programmet.

Porträttfoto av en leende kvinna med brunt hår, foto.Professor Marie Spohn
Institutionen för mark och miljö, SLU
marie.spohn@slu.se, 0730-32 15 69