Arkivens dag 2021: Röster i arkiven

Publicerad: 08 november 2021
Maria och Bengt Secher rider 1938

”Röster i arkiven” är årets tema när arkiv landet runt firar Arkivens dag den 13 november. I Uppsala län medverkar i år nio arkiv som visar filmer på en gemensam Youtube-kanal. Flera av filmerna har koppling till det första valet med allmän och lika rösträtt 1921. Evenemanget är övervägande digitalt av pandemiskäl.

Liksom i fjol flyttar Arkivens dag i Uppsala län ut på nätet av pandemiskäl och hittas därför även i år på Youtubekanalen Arkivens dag i Uppsala län. De arkiv som deltar i år är: Folkrörelsearkivet, Institutet för språk och folkminnen (Isof), Landsarkivet i Uppsala, Medicinhistoriska muséet, Regionarkivet, Uppsala stadsarkiv, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Uppsala universitet/Carolina Rediviva samt Enabygdsarkivet i Grillby – som även har öppet för besökare. Kontaktperson för Arkivens dag i Uppsala län är Maria Sjölund, arkivarie vid SLU.

SLU gör en film baserad på en intervju med Maria Secher samt hennes efterlämnade memoarer, som kommer att bli tillgänglig till 13 november. Hon växte upp på Ultuna på 1930–1950-talen, då hennes far var professor vid Lantbrukshögskolan.

Intervju och memoarer av Maria Secher (under rubriken Intervjuer 2016).