Hedersdoktor Peter Forssberg skyddade hästarna mot smitta

Publicerad: 03 oktober 2023
Porträttbild på överveterinär Peter Forssberg

När Peter Forssberg var chef över den medicinska hästkliniken på gamla djursjukhuset på Klinikcentrum, det som idag är UDS, var nio av tio patienter travhästar. Det passade bra det, just travhästar är Peter Forssbergs passion.

Peter Forssberg är på väg till sommarstugan tillsammans med sin fru. Det är inga problem att göra en avstickare till SLU.

- Jag har aldrig klippt navelsträngen hit.

Passionen för travhästar började vid barnsben.

- Jag hamnade på en stallbacke i närheten av Siljanstravet av en tillfällighet. Jag råkade trivas och det formade min framtid. Jag har mitt hjärta i travsporten.

Peter Forssberg tillhör sista kullen som utbildades till veterinär vid gamla skolan i Stockholm. Året efter flyttades anläggningen till Uppsala.

- Det uppstod en massa vakanser och jag såg min chans.

1976 började Peter Forssberg på hästkliniken och året efter blev han chef och stannade som det fram till 1985.

Hur botar man alla hästar?

En frustration började smyga sig in i arbetsvardagen. Peter Forssberg hade nära och täta kopplingar till SVA och till bakteriologen på SLU.

- Vi fick in hästar som var sjuka i smittsamma sjukdomar. En häst var lätt att bota, men hur kan man bota alla hästar i en population?

Peter Forssberg ger ett lugn intryck. Han unnar sig tankepauser.

- Jag ville styra upp så att det inte blir utbrott av hästinfluensa, som var det stora då. Men även kvarka förstås. Från smitta till sjuk häst kunde det dröja två-tre dagar och då kunde hästar redan vara på tävling.

Vad säger du är din största bedrift?

- Ett tydligt regelverk och utbildning i hanteringen av smittsamma sjukdomar och ett åtgärdspaket för dom som inte sköter sig.

Peter stannar upp och tänker. Det märks att han vill välja orden.

- Det och att jag satte stopp för bruket av anabola steroider på hästar. Jag fick faktiskt till ett förbud i Europa, helt utan dramatik, säger Peter Forssberg.

- Inom ett år hade vi ett helt gemensamt arbetssätt i hela Europa, med fullständigt förtroende mellan länderna. Men det tror jag inte att någon vet att det är jag som ligger bakom.

Då hade Peter Forssberg hunnit byta arbetsplatsen SLU mot AB Trav och Galopp, ATG.

- Det var som en osynlig gräns mellan Norden och Europa. Så hände det sig att ettan och tvåan i världens största travlopp, Elitloppet på Solvalla, var dopade.

En av hästarna var från Frankrike och det blev skandal.

- Sedan fick jag en inbjudan från franska galoppen, en större sport än travet i det landet. Och vi utverkade samarbetsformer, regler och sätt att analysera.

Hästar kan bli smittade av ämnen i sin närmiljö och det kommer hela tiden nya ämnen, nya mediciner att hålla koll på.

Efter åtta år på ATG tog han en tjänst som överveterinär på Svenska Travsportens Centralförbund, STC, det som sedan blev Svensk Travsport som var paraplyorganisation för Sveriges 33 travbanor.

Startade veterinäravdelning

Peter ombads att starta en ny veterinäravdelning, en sådan hade hittills bara funnits på ATG.

V 65 infördes i mitten av 1970-talet och spelandet satte fart på allvar. 10 procent av intäkterna gick tillbaka till sportens verksamhet, till hästarna, forskning och kliniker.

- Jag fick uppdraget att fortsätta bygga upp en klinikorganisation vid varje travbana där det inte redan fanns en klinik. Hästarna skulle ha närsjukvård.

1993 när Peter Forssberg lämnade ATG hade han ansvaret för kontroll av smittor, dopning och dessutom kliniker över hela landet med 55 anställda. Det blev ohållbart.

Det blev ett vägskäl där han valde att jobba med sporten.

- Jag har sett Sverige utan och innan, det har varit så roligt. Nu njuter jag av att läsa, av klassisk musik och av gå på konstutställningar. Och visst ser jag till att hamna på en stallbacke fortfarande.

Hur känns det att bli hedersdoktor?

- Det blir som ett kvitto på att jag gjorde en insats för både för sporten och hästarna som jag älskar och att jag haft med mig ett vetenskapligt förhållningssätt, så som jag blivit lärd på SLU.