Ur SLU:s kunskapsbank

Tvärvetenskapligt samarbete för kontroll av djursjukdomar

Senast ändrad: 18 maj 2021

I denna översiktsartikel diskuteras deltagande epidemiologi (participatory epidemiology på engelska), vilket är en metod för att samla in data om djurs och människors sjukdomar. Metoden har visat sig vara framgångsrik för datainsamling i fattiga länder och områden där infrastruktur för konventionell datainsamling saknas.

Deltagande epidemiologi har sedan den utvecklades främst influerats av naturvetenskaplig och medicinsk forskningstradition, vilket har lett till ett fokus på mätbara resultat. Samtidigt har angreppssättet ofta lett till att forskare inte uppmärksammat hur olika sjukdomsrelaterade frågor påverkar människor olika beroende på t ex klass, kön och etnicitet. Deltagande epidemiologi med fokus på mätbara resultat har också ofta misslyckats med att inkludera och bidra till förståelse för lokala perspektiv och praktiker.

Författarna diskuterar hur deltagande epidemiologi kan förbättras genom att uppmärksamma metodens brister och dra lärdomar från samhällsvetenskaplig forskning om makt och deltagande. Slutsatsen som dras är att tvärvetenskapligt samarbete skulle bidra till mer lokalt relevanta och tillförlitliga forskningsresultat i framtiden, vilket är viktigt för bekämpning av till exempel smittsamma djursjukdomar.

Länk till artikeln

Referens

Fischer, K., Chenais, E., Torsson, E., Wensman, J.J. 2016. Where is the Participation in Participatory Epidemiology? How Engagement with Social Science could lead to Improved Understanding and Control of Peste des Petits Ruminants. British J Virol 3(4):105-114.

Klara Fischer
Forskare vid institutionen för stad och land, landsbygdsutveckling

E-post: klara.fischer@slu.se

Jonas Johansson Wensman