Är gentekniskt förändrade kor framtiden?

Senast ändrad: 28 november 2019

Tekniska framsteg har gett nya möjligheter att förändra genuppsättningen hos lantbruksdjur. Men än vet vi inte om tekniken kommer att användas i stor skala. Det krävs både mer utvecklingsarbete och en samsyn kring etiska frågor. Detta diskuteras i en tvärvetenskaplig översiktsartikel från SLU.

Forskare har lyckats göra nötkreatur genetiskt hornlösa med så kallade genknivar och man har med genteknik infört mänskliga genvarianter i kor för att förbättra juverhälsan. Fler lovande exempel finns men det är ännu oklart vad EUs regelverk kommer att tillåta. Tekniken behöver också bli mer effektiv; än så länge går det åt väldigt många embryon för att få en frisk individ med önskade arvsanlag.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad i juni 2018

Hittills har man mest studerat hur man med t.ex. genknivar kan förändra egenskaper med enkel nedärvning. Att förändra komplexa egenskaper som påverkas både av många gener och av miljön är betydligt svårare.

Innan tekniken är mogen att användas i storskaliga avelsprogram behövs mer forskning. Även etiska diskussioner behöver föras om användning av de nya teknikerna i dessa sammanhang. Acceptans från samhället är helt avgörande för vilken tillämpning vi kommer att se i framtiden.

Eriksson S, Jonas E, Rydhmer L, Röcklinsberg H. 2018. Invited review: Breeding and ethical perspectives on genetically modified and genome edited cattle. Journal of Dairy Science 101 (1):1-17; DOI: https://doi.org/10.3168/jds.2017-12962