Ur SLU:s kunskapsbank

Bra utveckling av unghästar i träning utfodrade med bara vallfoder

Senast ändrad: 03 juni 2021

Unga hästar som både växer och tränas ställer stora krav på utfodringen. Ofta används mycket kraftfoder, något som är förknippat med flera hälsoproblem. Det är därför intressant att studera hur en foderstat med enbart vallfoder fungerar.

Under 4 månader studerades foderintag, kroppsutveckling och träningssvar hos 16 st 1,5-åriga varmblodiga travhingstar. Inkörningen påbörjades vid studiens start och under hela studien hade hästarna fri tillgång till ett energirikt hösilage. Resultaten visar att unga hästar som utfodrats med enbart ett energirikt vallfoder kan täcka sitt energibehov och växa minst lika bra som i tidigare studier, ha få hälsoproblem och högt muskelglykogeninnehåll samt förbättra återhämtningspulsen och nå ett konventionellt träningsmål.

Länk till artikeln:

Referens:

S. Ringmark, L. Roepstorff, B. Essén-Gustavsson, T. Revold, A. Lindholm, U. Hedenström, M. Rundgren, G. Ögren and A. Jansson. Growth, training response and health in Standardbred yearlings fed a forage-only diet. Animal. 2013. 7(5): 746-753.

Sara Ringmark
Forskare vid institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB); avdelningen för anatomi och fysiologi
E-post: sara.ringmark@slu.se
Telefon: 018-671422, 0725128868