Ny metod för att studera hästens spolmask

Senast ändrad: 01 december 2021
Föl i hage

Spolmask är en vanlig parasit hos föl över hela världen. Kraftig infektion kan orsaka livshotande förstoppning och föl avmaskas därför rutinmässigt mot spolmask. Ett överanvändande av avmaskningsmedel har dessvärre lett till att spolmask i flera länder utvecklat resistens. Hur parasiterna utvecklar resistens är dock okänt och mer forskning behövs för att förstå dessa mekanismer.

Vuxna spolmaskar finns vanligtvis bara i tunntarmen hos föl vilket innebär att det är svårt att få tillgång till maskar för resistensforskning. I den aktuella studien presenterar forskare från Sveriges lantbruksuniversitet en ny metod där man i laboratoriemiljö kan kläcka fram spolmasklarver från ägg. Med den nya metoden hoppades forskarna kunna använda framkläckta larver för att undersöka mekanismer bakom resistensutveckling hos spolmask.

För att studera graden av olikheter mellan larverna och vuxna maskar jämfördes deras genuttryck, alltså vilka gener som är aktiva. Detta gjordes dels utan yttre påverkan, dels efter att maskstadierna exponerats för olika avmaskningsmedel.

Studien visade att det finns vissa skillnader i genuttryck mellan larver och vuxna maskar. Trots detta ser forskarna att larvmodellen kan vara ett användbart verktyg för forskning om resistensmekanismer hos hästens spolmask, till exempel vid tester av nya avmaskningsmedel.

F Martin, M Eydal, J Höglund, E Tydén. Constitutive and differential expression of transport protein genes in Parascaris univalens larvae and adult tissues after in vitro exposure to anthelmintic drugs. Veterinary Parasitology (2021), volume 298, 109535