Ur SLU:s kunskapsbank

Antikroppar mot Schmallenbergvirus hittade hos hund

Senast ändrad: 03 juni 2021

Schmallenbergvirus (SBV) har orsakat stora problem hos nötkreatur och får runt om i Europa sedan det upptäcktes hösten 2011. Det kan ge upphov till aborter och missbildade kalvar och lamm, men vuxna djur får endast lindriga symtom såsom diarré, kortvarig feber, nedsatt aptit och minskad mjölkproduktion.

Viruset sprids med svidknott och upptäcktes först i Holland, Tyskland och Belgien och har nu spridit sig över stora delar av Europa. Till Sverige kom sjukdomen under 2012. Tidigare studier har visat att SBV inte kan smitta människor och det har hittills bara påvisats hos idisslare.

I en nyligen publicerad studie kunde vi visa att en svensk hund har utvecklat antikroppar mot SBV. Antikroppar utvecklas av immunförsvaret som ett svar på en infektion. Det är dock oklart om hunden uppvisade några kliniska symtom eller om det endast rör sig om en kortvarig infektion utan symtom. Detta är något vi vill undersöka närmare, för att se om SBV kan ge t ex aborter och fosterskador hos hund.

Länk till artikeln:

Referens:

Wensman JJ, Blomqvist G, Hjort M, Holst BS. Presence of antibodies to Schmallenberg virus in a dog in Sweden. Journal of Clinical Microbiology, e-pub 2013 Jun 5.

Jonas Johansson Wensman

Universitetslektor vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för virologi

Telefon: +4618671446
E-post: jonas.wensman@slu.se