Ur SLU:s kunskapsbank

Förekomst av njursjukdom hos hund

Senast ändrad: 27 december 2021

Njursjukdom hos hund förekommer regelbundet, men uppgifter saknas om hur vanligt det är. I denna studie kartlades över 600 000 hundar som varit försäkrade hos Agria under 12 års tid.

Försäkringsdata för denna stora grupp av från början friska hundar undersöktes och förekomst av njursjukdom och dödlighet till följd av njursjukdom beräknades.

Förekomsten beräknades till ca 16 nya fall av njursjukdom per 10 000 hund-år (ett samlande mått där varje hund bidrar med ett hund-år för varje år den ingår i databasen). Dödligheten uppgick till ca 10 dödsfall på grund av njursjukdom per 10 000 hund-år.

Information togs även fram för de hos Agria vanligast förekommande raserna. De tre raser som hade högst förekomst av njursjukdom var berner sennen, dvärgschnauzer och boxer. De tre raser som hade lägst förekomst var jämthund, siberian husky och finsk spets.

Resultaten från denna studie kommer att vara värdefulla både i kliniskt arbete och för framtida forskning om njursjukdom hos hund.

Länk till artikeln

Referens

L. Pelander, I. Ljungvall, A. Egenvall, H. Syme, J. Elliott and J. Häggström (2015). Incidence of and mortality from kidney disease in over 600,000 insured Swedish dogs. Veterinary Record. E-pub ahead of print. doi:10.1136/vr.103059

Lena Pelander