Ur SLU:s kunskapsbank

Metod för objektiv hullbedömning vid obduktion av katt

Senast ändrad: 10 februari 2022
Liggande katt

Obduktioner kan hjälpa till att fastställa orsaker till sjukdom och död hos djur. Vid obduktionen ingår en subjektiv visuell bedömning av djurets hull, men att med säkerhet skilja på övervikt och fetma på detta sätt kan ibland vara svårt. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har därför utvecklat en ny metod för hullbedömning av katt vid obduktion.

Målet med studien var att ta fram en metod som objektivt mäter mängden kroppsfett hos katter vid obduktion. Forskarna undersökte mängden fett i en specifik fettdepå i främre delen av buken hos 54 katter. Den totala mängden kroppsfett i relation till djurets storlek undersöktes med hjälp av datortomografi (CT), och dessutom utfördes en subjektiv bedömning av katternas hull.

Sambandet mellan mängden fett i fettdepån och total mängd kroppsfett var starkt. Resultatet innebär att man genom att väga den aktuella fettdepån vid obduktion och relatera vikten till längden av lårbenet på ett enkelt sätt kan uppskatta total mängd kroppsfett och få en vägledning till om katten är överviktig eller fet. Forskarna rekommenderar att den nya metoden framöver används vid rutinmässig obduktion av katter.

Sällskapsdjurens Forskningsfond vid SLU har finansiellt stöttat studien.

Länk till publikationen

Referens

Ley C, Leijon AT, Nyberg TE, Lindström LM, Ley CJ. Falciform fat:femur length ratio provides a novel method for objective postmortem estimation of total body fat in overweight and obese cats. Journal of Veterinary Diagnostic Investigation. January 2022.

Cecilia Ley
Universitetslektor vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för patologi

E-post: cecilia.ley@slu.se